Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 22 februari 2010

Mini-brownies van Marcus Wareing

Omdat de 'chocolate chip cookies' niet waren wat ik verwacht had, wou ik nog een ander nieuw recept uitproberen. Op Iens recepten zag ik dit recept. Het komt uit het kookboek "Maak de perfecte...." van Marcus Wareing. Dat klinkt goed! En... ze zijn ook erg lekker! Eigenlijk had ik de randjes er af moeten snijden en er kleine vierkantjes van moeten snijden. Maar ja... ik ga eerlijk gezegd meer voor smaak dan voor presentatie, dus ik heb er 'gewone' stukken van gesneden. Dit recept ga ik zeker nog vaker gebruiken. Een volgende keer 'gooi' ik er misschien ook wel walnoten door heen. Dat is ook altijd erg lekker ;-).













Ingrediënten:
300 gram poedersuiker
180 gram bloem
40 gram cacaopoeder
300 gram pure chocola, fijngehakt
180 gram ongezouten (room)boter, in blokjes
4 el suikerstroop of ahornsiroop (ik heb suikerstroop gebruikt omdat ik geen ahornsiroop had)
4 grote eieren
2 tl vanille-extract
extra nodig: 'brownieplaat' (bakblik) van ca 30x20x3,5 cm, bakpapier (en een beetje extra boter voor het invetten)

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet het bakblik in en bekleed het met bakpapier (zorg er voor dat de randen iets uitsteken, dat helpt bij het uit de vorm halen!).

Zeef de poedersuiker, de bloem en de cacao en meng dit door elkaar.









Smelt de chocolade au bain-marie (oftewel: in een grote kom op een pan met zacht kokend water). Voeg de boter en stroop toe en roer tot alles gesmolten en goed gemengd. is. Laat het afkoelen.

Klop de eieren en de vanille-extract er door en voeg de droge ingrediënten toe. Klop alles tot een glad geheel. Giet het in het bakblik en strijk het glad. Als je een perfect gladde bovenkant wilt hebben, bedek het dan met plastic en strijk het dan zo helemaal glad (zonder plooien en zo). Aangezien ik daar te 'lui' voor ben, heb ik dat niet gedaan. Het eindresultaat is dan inderdaad niet helemaal strak, maar ach, het gaat mij op de perfecte smaak ipv het perfecte uiterlijk!

Zet de bakplaat 20 minuten in de oven, tot de bovenkant een klein beetje gebarsten is. Laat het eventueel een paar minuutjes langer staan als de bovenkant nog niet begint te barsten. Laat het in het bakblik afkoelen.



Voor een perfecte presentatie haal je de brownie uit de vorm, snij je de zijkanten er af en snij je het dan in mooie vierkantjes. Bestrooi het met een beetje poedersuiker en je hebt een perfect uitziende brownie!

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

  1. Is het ook! Echt een aanrader :-). Deze variant is overigens ook erg lekker http://foodblogvannathalie.blogspot.com/2009/10/brownies-supersimpel.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk en interesant recept.

    Je hebt een nieuwe stalker...euh..volger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd leuk een nieuwe digitale stalker...euh...volger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. EN vandaag was het dan zover.. ja ja ...brownie bak dag...GEWELDIG. Maar de baktijd geld niet geheel voor een gasoven ben ik achter gekomen 30 minuutjes!

    Foto resultaten op mijn blog ;-)

    Keep the good recipies comming :P

    BeantwoordenVerwijderen