Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 1 februari 2010

Karnemelkse broodjes

Een heel ouderwets recept. Maar wel een ouderwets recept dat nog steeds een goed resultaat geeft ;-). En ze zijn supermakkelijk te maken! Ook ideaal om de kids mee te laten helpen dus.

Als je geen karnemelk in huis hebt (zoals ik dus...), dan kun je eventueel ook 'zure melk' maken door 250 ml melk te mengen met 1 tl citroensap en dat 5 minuten laten staan. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als karnemelk, maar het werkt in dit recept net zo goed. Je houdt dan wel een beetje over, maar ja...

De broodjes zijn vooral lekker bij eten waarbij je saus of zo hebt. Lekker doppen....













Ingrediënten:
300 gram bloem
1 zakje bakpoeder (15 gram)
3/4 tl zout
50 gram margarine
200 ml karnemelk (of dus zure melk)
wat extra bloem om te bestuiven

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Doe de bloem, het bakpoeder en de zout in een grote kom en meng alles goed door elkaar. Voeg de margarine toe en meng alles met je vingertoppen goed door elkaar.

Maak in het midden van het mengsel een kuiltje. Giet daar de karnemelk in en kneed dan van alles een soepel deeg. Zelf had ik de zure melk niet afgemeten en liet de meiden helpen... daardoor kwam er teveel vocht in het deeg. Het is een vergevend deeg, want met wat extra bloem had ik het zo opgelost en het resultaat was toch erg goed.

Rol het deeg uit tot een (ongeveer) vierkante lap van 20cm x 20 cm. Snij hiervan 16 vierkanten (van ieder dus ongeveer 5x5 cm). Leg ze op een bakvel (of stuk bakpapier) op de bakplaat.














Bak de broodjes 15-20 minuten in de voorverwarmde oven tot ze goudgeel geworden zijn. Neem de broodjes uit de oven en serveer ze bij voorkeur warm. Je kunt de broodjes warm houden, door ze in een doek te leggen.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten