Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 13 februari 2010

Chili met kip

Een keertje heel wat anders. Een chili met kip ipv vlees (oftewel ipv gehakt). Het resultaat? Erg lekker! Het recept heb ik zelf bedacht, maar ik ben natuurlijk wel geïnspireerd door verschillende bestaande recepten. Maar ja, is dat eigenlijk niet altijd het geval met iets dat je bedenkt?

De volgende keer moet ik alleen óf iets minder vocht gebruiken (van de gepelde tomaten), of de tomaten iets meer laten inkoken. Want nu was het geheel toch iets te 'druiperig', waardoor er zo'n laagje vocht in je bord achterblijft als de chili op is. Of misschien moet ik er ook gewoon wat rijst bij geven, dan merk je daar niet meer van, grinnik. De (warme) tortillachips er bij vielen overigens ook prima in de smaak.














Ingrediënten (voor 4 personen):
2-3 el zonnebloem- of arachideolie
1 grote rode ui, gesnipperd
1/2 el chilipoeder
1/2 el djinten (gemalen komijn)
2 teentjes knoflook, heel fijn gehakt
400 gr kipfilet, in blokjes (of reepjes)
1 paprika, in blokjes (zaadlijsten verwijderd)
1 blikje gepelde tomaten (tomaat kleingemaakt)
1 blikje kidneybonen (afgespoeld en goed uitgelekt)
evt. 2 el gehakte verse koriander
voor erbij: tortillachips en zure room

Verhit de olie en fruit hierin de ui met de chilipoeder, djinten en knoflook (een minuutje of 4). Voeg de kipblokjes toe en bak deze ca 3 minuten mee.














Voeg de paprikablokje toe en bak deze een minuutje of 2 mee.














Voeg daarna de gepelde tomaten toe. Laat dit 'gezellig' een tijdje meepruttelen tot het iets is ingedikt.














Voeg tenslotte de kidneybonen toe en warm deze nog even mee (het hoeft niet meer te koken).

Het is heerlijk met (warme) tortillachips. Als je ze warm wilt hebben, kun je ze een paar minuten opwarmen in een oven van 150-180 graden. Laat ze niet te lang staan, want dan beginnen ze te verbranden!

Je kunt de chili met wat zure room serveren, maar dat is geen must (wel lekker overigens). Een komkommer-tomaten-salade doet het er ook goed bij. Waarschijnlijk is rijst er ook lekker bij, maar dat heb ik dus nog niet getest.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten