Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 4 juni 2010

Bami Goreng (versie 2 - uitgebreide versie)

Ruim een jaar geleden heb ik al een keer een recept voor Bami Goreng op m'n blog gezet. Vaak maak ik het op die manier, omdat het erg makkelijk is en toch ook erg lekker. Maar als je echt een keer extra wilt genieten, dan is deze versie een aanrader! Je hebt er wel veel verschillende 'speciale' kruiden voor nodig. Van een vriendin had ik allemaal potjes met kruiden gekregen (nog bedankt Fabi!), dus ik had een goed excuus om deze variant te maken.














Ingrediënten:
250 gram bamivlees of fijngesneden kip, gaar
ca 375 gram eiermie, gaar
1 blokje kippenbouillon, verkruimeld
100 gram ham, in kleine stukjes gesneden
2 el olie (pindaolie of wokolie)
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, heel fijn gesnipperd of geraspt
1 groentenpakket (bijv. bamipakket) of nog lekkerder: snij zelf ca 400-500 gram groenten fijn
2 tl laos
2 tl djahé
2 tl ketoembar
2 el gedroogde selderie
2 el zoete ketjap (ketjap manis)
2 eieren, geklutst met een beetje (versgemalen) zout & peper
voor de garnering (naar smaak): satésaus, kroepoek, gebakken uitjes, seroendeng en eventueel atjar

Bak de ui en knoflook in de olie. Wok de groenten een paar minuten mee. Voeg het vlees toe en roer het goed door. Voeg de kruiden en het bouillonblokje toe (het is handig om vooraf alles vast af te meten en in een schaaltje apart te zetten tot je het nodig hebt; dat voorkomt vergissingen als je aan het koken bent en je bijvoorbeeld piepende kids in de buurt hebt). Bak dit even mee.

Voeg de ketjap en de ham toe. Goed mengen. Voeg beetje bij beetje de eiermie toe en roer op het laatst de gedroogde selderie er door.

Maak een omelet van de eieren en snij de omelet in reepjes. Strooi dit over de bami.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten