Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 14 juni 2010

Kokos dhal

Het WK voetbal is vrijdag begonnen en dat zullen we allemaal weten! Nu vind ik het op zich niet erg, want ik mag graag zo'n overzichtelijk toernooi volgen. Zo eens in de twee jaar vind ik dat wel leuk. Maar het hele jaar door alles volgen? Nee, dat gaat mij te ver. Er zijn nog een heleboel andere leuke sporten die ik net zo graag zie, dus ik ben afgehaakt op het gebied van de nationale competitie, UEFA cup, Champions League, enz. (of hoe het allemaal tegenwoordig ook maar mag heten).

Heel Nederland kleur vandaag oranje. Toen ik de meiden naar school bracht liep zeker 80% in het oranje en een deel was ook al geschminkt en liep met mooie hoeden en zo. En ik? Ik doe gezellig mee ;-). Het heeft wel wat, eigenlijk net een beetje als met Koninginnedag. Lekker saamhorig met z'n allen! Het huis versieren, dat doe ik niet. Maar ik heb dit recept speciaal bewaard (ahum... eigenlijk kwam het zo uit dat hij nog lag... maar het is toch leuk om 'm vandaag te plaatsen), want een oranje recept is in deze tijd natuurlijk welkom, hahahaha! Het is wel niet Nederlands, maar ach, het is oranje en het past wel bij het WK-idee vond ik ;-).

Ingrediënten:
250 gram rode linzen
400 ml kokosmelk (= 1 blikje)
300 ml water
2 middelgrote (tros)tomaten, fijngehakt
1 tl kurkuma
2-3 lange groene pepers, fijngesneden (zaadlijsten verwijderd uiteraard)
1 grote ui, fijngesneden


Eigenlijk is dit een supersimpel gerecht. Het komt er op neer dat je alles in 1x in de pan doet, aan de kook brengt en ongeveer 20 minuutjes zachtjes laat koken tot de linzen zacht zijn.















Hier zijn de linzen zacht en is het gerecht klaar.














Meer is het niet! Je kunt eventueel nog een topping maken door 1 ui in schijfjes te snijden en dit te 'frituren' in wat olie, samen met een handvol currybladeren (of korianderblaadjes kan evt. ook) en 2 tl zwart mosterdzaad. Maar ja, aangezien ik én geen koriander (of curry) bladeren had én geen zwart mosterdzaad, heb ik de topping maar achterwege gelaten. De topping schijnt wel een 'kick' te geven, dus dat ga ik nog wel een keertje proberen.

De smaak is heel zacht, helemaal niet scherp of zo. De Indiaase keuken is natuurlijk ook niet per definitie scherp, maar juist heel gevarieerd. Dit gerecht is heerlijk met naanbrood, papadums en bijvoorbeeld geroosterde kip (die had ik wel lekker pittig gekruid als tegenhanger). O ja, nog even het oordeel van het testpanel: ik vond het heerlijk, Arjan is gewoon niet zo weg van de textuur van dahl, maar als bijgerecht vind hij het wel leuk, de meiden vonden het wel lekker, maar hadden meer zin in de stukken naanbrood... Tja, dan moet ik ook maar geen naan er bij bakken ;-).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten