Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 20 juni 2009

Aardbeienmousse

Van de buurvrouw (Herma; nog bedankt he!) hebben we vorige week een heleboel heerlijke aardbeien gekregen. De opbrengst van de volkstuin was zó groot dat ze even niet meer wist wat ze er mee aan moest. Nou, ik zeg nooit 'nee' tegen een hele berg aardbeien, dus kom maar op!

De aardbeien waren al wat gekneusd (dat krijg je natuurlijk als je er een heleboel in een grote bak doet) en warm, dus ze konden niet lang bewaard worden. Geen probleem, dan bedenken we wat. Zelfgemaakte aardbeienjam was een optie, maar ik had geen goede bekertjes daarvoor meer en geen geleisuiker in huis. Dus ik heb verschillende andere dingen gemaakt. Het eerste wat ik maakte was aardbeienmousse (een keer wat anders dan ijs, maar ook heel lekker!).

















Ingrediënten:
300 gram aardbeien
180 ml suikerstroop (zie hier onder)
sap van 1/2 citroen
2 eiwitten van kleine eieren (maat M)
30 ml slagroom
extra nodig: ijsmachine en staafmixer

Voor de suikerstroop: Doe (voor 300 ml suikerstroop) 200 ml water en 200 gram fijne kristalsuiker in een (roestvrijstalen) pan en roer het goed door. Los de suiker op een laag vuur al roerende op. Eventueel schuim met een schuimspaan verwijderen. Laat het mengsel 1 minuut doorkoken. Neem de pan van het vuur en laat de suikerstroop afkoelen. In een afgesloten fles kun je de suikerstroop die je niet gebruikt bewaren in de koelkast. Handig voor bijvoorbeeld Mojito's maken ;-).

















Was de aardbeien. Pureer ze met een staafmixer, samen met het citroensap en de suikerstroop.

















Klop de eiwitten bijna stijf.






















Roer het aardbeienmengsel door de geklopte eiwitten en giet er tenslotte de slagroom bij. Zorg dat alles goed gemengd is (op de foto zie je dat er wat 'schuim' boven is gaan drijven; in de ijsmachine mengt dit verder).

















Doe het mengsel in de ijsmachine en laat deze ongeveer 40 minuten draaien. Helaas is het ijselement van mijn ijsmachine niet helemaal goed meer. Na een 30 minuten koelt hij niet genoeg meer, dus mijn aardbeienmousse was nog net niet koud genoeg om mooi stevig te worden. Maar ach, zo is het ook lekker ;-).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten