Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 2 juni 2009

Bruschette ai ciliegioli

Dit is de 'starter' die we bij de 'cookery lesson' gemaakt hebben. Eigenlijk had ik de burschette met cherry-tomaatjes moeten maken (ai ciliegioli betekent met cherry-tomaatjes), maar die had ik niet meer. Ik heb dus gebruik gemaakt van kleine trostomaatjes. Die moest ik daardoor niet in kwarten, maar in kleinere stukken snijden. Eigenlijk hadden de stukjes nog ietsje kleiner gemoeten, maar ik was bang dat de tomaat dan helemaal uit elkaar zou vallen.

En ik heb het voor 1 persoon ipv voor 4 personen gemaakt. Tja... je moet wat als de rest van je gezin vooraf zegt het niet te willen. Achteraf had ik gerust meer kunnen maken, want ik heb zelf amper de kans gehad om een hap te nemen! Zelfs Arjan (die niet van rauwe tomaat houdt) vond het lekker. Een doorslaand succes dus. Een volgende keer maak ik dus de volledige hoeveelheid.

Hou er bij het maken rekening mee dat het zeker 1 uur moet marineren!

















Ingrediënten (voor 4 personen):
8 halve sneetjes Toscaans - ongezouten - brood (ik heb een soort ciabatta gebakken; met een beetje zout, maar zonder zout is voor de bruschette beter!)
500 gram rijpe cherry-tomaatjes, in kwarten (probeer ze verder zo heel mogelijk te houden!)
Verse basilicum (je hebt aardig wat nodig; ga uit van 6-8 'stengels' van een stevig plantje)
2 teentjes knoflook (als het kan verse knoflook voor extra smaak), fijngesneden (of geraspt)
1 teentje knoflook voor het 'rubben'
zeezout en versgemalen zwarte peper

Doe de tomaat-kwarten in een kom. Doe er de heel fijn gesneden/geraspte knoflook overheen. Scheur met je vingers de basilicumblaadjes in reepjes/stukjes. Strooi er zout overheen (voor mijn gevoel moest ik veel zout doen; doe er wat minder overheen als je 'gewoon' brood ipv ongezouten brood gebruikt) en maal er wat zwarte peper overheen. Schep het heel voorzichtig door (niet met een metalen lepel!).

















Laat 1 uur (op kamertemperatuur) marineren.

Toast de sneetjes brood en 'rub' er met het teentje knoflook (in tweeën gesneden) overheen als ze nog warm zijn. Verdeel de gemarineerde tomaatjes over de stukken toast en giet er (vrij royaal) goede olijfolie overheen.

De wijntip van Francesco: een frisse, jonge Toscaanse (hoe kan het ook anders) rosé, bijvoorbeeld "Rosatello Ruffino". Ik moet toegeven: ieder op zich is heerlijk, de combinatie is hemels!

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten