Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 20 juni 2009

Strawberry Teabread

Nadat ik de ijsmachine had aangezet om de aardbeienmousse te maken, ben ik begonnen aan een lekker teabread. Ze noemen het een brood, maar het is eigenlijk meer een soort cake. Heel lekker bij de thee, maar volgens Arjan ook lekker bij koffie ;-).

Het bakken gaat in de broodbakmachine. Het kan vast ook prima in de oven, maar aangezien ik het recept uit een broodbakmachine-kookboek (Het broodbakmachine bakboek, ISBN 905920986-9) heb, weet ik niet hoe lang & op welke temperatuur het in de oven moet. Zelf vond ik het wel handig om het in de broodbakmachine te doen, want ik wou ook nog een ander aardbeienrecept uitproberen. Dat recept had ik van de blog van Arden. Ik heb het gemaakt, maar we vonden het niet echt lekker. Dus het komt niet op mijn blog (haal het dus maar van de blog van Arden als je het wilt maken, hahaha).

Ingrediënten:
170 gram aardbeien

140 gram zachte boter (ik heb ongezouten roomboter gebruikt)
140 gram poedersuiker

2 eieren, losgeklopt

1 el melk

155 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
40 gram gemalen hazelnoten (ik had nog hazelnoten uit onze eigen tuin, ideaal!)

extra nodig: broodbakmachine

Verwijder de deeghaak (of deeghaken) uit de broodvorm en bekleed de vorm met bakpapier. In het originele recept staat dat je alleen de bodem moet bedekken. De volgende keer zorg ik er echter voor dat er toch een aardig stuk bakpapier uitsteekt, want dan kan ik het daarmee makkelijk uit de vorm halen, zonder het te moeten 'storten'. Dat is toch altijd een risicomoment (het kan dan bijv. breken en dat zou jammer zijn).

Ontdoe de aardbeien van de kroontjes, maak ze schoon en snij ze in stukken. Zet ze weg.

















Roer de boter en suiker in een kom tot een licht en luchtig geheel. Roer de eieren en de melk er beetje bij beetje door en roer krachtig na (zo voorkom je schifting). Meng het zelfrijzend bakmeel en de gemalen hazelnoten er (met een metalen lepel) door. Zorg dat het een mooi, homogeen geheel wordt.

















Meng de aardbeien er door en doe het mengsel over in de broodvorm.

















Zet de machine op 'alleen bakken'. Stel de tijdklok in op 45-50 minuten. Als je machine een minimumtijd kennen die langer is, dan moet je een aparte timer instellen om na 45 minuten even te kijken hoe het er mee staat.

Controleer of het teabread gaar is door er in het midden een prikker in te steken. Bak nog een paar minuten als de prikker er niet schoon uit komt.

Haal de brodvorm uit de machine en laat 2-3 minuten rusten. Stort hem vervolgens op een rooster om af te laten koelen. Laat het bakpapier eerst nog even zitten aan de onderkant.

















Draai na ongeveer 15 minuten koelen de teabread om. Haal voorzichtig het bakpapier van de onderkant af. Laat verder afkoelen.

















Serveer in plakken gesneden bij de thee (of koffie). Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten