Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 7 juni 2009

Giouvetsi

De eerste keer dat Arjan en ik samen op vakantie gingen, zijn we naar Samos, Griekenland geweest. Het was voor mij de eerste keer dat ik naar Griekenland ging en de Griekse keuken was mij niet echt bekend. Wat vond ik de Griekse keuken (en de wijntjes) geweldig! Er ging een wereld voor me open. Eén van mijn favorieten was Giouvetsi. Het is een soort stoofpotje (meestal met lam of rundvlees gemaakt) en met een soort grote rijstvormige pasta.

In Italië heb ik een heleboel pasta's gekocht, waaronder (dacht ik) de juiste pasta voor Giouvetsi. Het zat in een doosje, dus ik kon het niet zien, maar het plaatje leek er op. Léék... want de pasta was veel kleiner dan ik verwacht had. Ondertussen weet ik dat ik orzo moet hebben (nr. 27) en niet nr. 23. Maar ja.... daar kwam ik pas achter toen ik de stoofpot/saus klaar had en ik heb het dus met de kleinere pasta gemaakt. Voor de smaak maakt het niet veel uit, maar de structuur klopt niet. Het werd meer een stevige ovenschotel/taart dan de bedoeling is. De volgende keer dus maar de juiste variant kopen (ik weet nu welke!).

















Ingrediënten:
ca 800 gram rundvlees (stoofvlees); in blokjes gesneden
ca 50 gram boter
3-4 gepelde tomaten, in stukjes gesneden
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, heel fijn (gesneden of geraspt)
1 kaneelstokje
(versgemalen) peper en zout
1 glas rode wijn
ca 500 ml runderbouillon
500 gram pasta (orzo dus ;-)...)
ca 50 gram geraspte parmezaanse kaas (peccorino of een andere pittige harde kaas kan evt ook)

Smelt de boter in een stevige (stoof)pan. Bak de blokjes rundvlees hierin bruin. Als alles goed 'dichtgeschroeid' is, kruid dan naar smaak met (versgemalen) peper en zout. Hou er rekening mee dat er nog van alles bij komt, dus het moet zeker niet te flauw zijn. Bak, op middelhoog vuur, de uitjes en de knoflook mee tot de ui glazig is.

















Voeg de wijn, de tomaatblokjes en de bouillon toe. Als het vlees niet helemaal onder staat, voeg dat wat extra water toe. Roer dit goed door elkaar en voeg het kaneelstokje toe. Doe de deksel op de pan en laat dit 1,5-2 uur zachtjes stoven tot het vlees lekker gaar is. De exacte tijd is afhankelijk van het soort vlees dat je gekozen hebt.

















Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een lage, ruime ovenschaal in met wat olijfolie. Doe het stoofvlees met al het vocht in de ovenschotel. Voeg de orzo toe en extra vocht (minstens 0,25 l) en roer alles goed door elkaar.

















Zet de schotel 30-40 minuten in de oven. Roer regelmatig eventjes. Als het te droog wordt, voeg dan wat extra water toe. Ongeveer 10 minuten vóór de schotel helemaal gaar is, strooi dan de geraspte kaas er overheen (niet meer roeren!). Voor een extra mooi kleurtje kun je de schotel nog even onder de grill zetten.

















Heerlijk met een Griekse salade er naast. Qua wijn kun je hierbij het beste een niet al te ingewikkelde rode wijn drinken (bijvoorbeeld een Merlot). Eet smakelijk!
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. héél hartelijk bedankt voor dit recept! Vorige week heb ik dit ook in Griekenland gehad en wil het zelf graag een keer maken, en nu weet ik hoe! :D dankje

    BeantwoordenVerwijderen