Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 5 oktober 2010

Lekkerbekjes

Gisteren vroeg ik aan de meiden wat ze wilden eten. Na eerst de standaardantwoorden (patat, chinees, pannenkoeken, pizza) kwam er opeens iets anders als antwoord: ze wilden kibbeling. Maar lekkerbekjes mochten ook wel toen mama (ik dus) dat voorstelde. Dus ging ik lekkerbekjes maken. Kabeljauw had ik helaas niet meer in de diepvries, maar de pangasiusfilets waren een prima vervanging.

Voor de verandering heb ik eens een bierbeslag gemaakt ipv een gewoon beslag. Groot succes! Dat ga ik zeker nog vaker doen als we lekkerbekjes gaan eten. En waar ik nog het meest blij mee was: er werd een keer niet "jak, dat ga ik niet eten" gezegd! Joehoe!! Maar ja, Gaia en Isis zullen wel net als Arjan zijn: als het gefrituurd is, is (bijna) alles lekker ;-).























Ingrediënten (voor 4 personen):
4 grote visfilets (bij voorkeur kabeljauw, maar een ander soort kan natuurlijk ook, zoals bijv. panga)
125 gram bloem
1 el olijfolie
2 dl bier
2 eiwitten
peper, zout en/of evt. viskruiden

extra nodig: zonnebloemolie om in te frituren (of frituurolie)

Bij voorkeur alle ingrediënten (op de vis na dan) op kamertemperatuur.

Zeef de bloem en de kruiden boven een grote kom. Maak een kuiltje en doe hier de olijfolie in. Roer het bier er door met een garde. Roer niet langer dan nodig voor een klontvrij beslag. Laat dit minimaal 1 uur staan op kamertemperatuur.

Klop vlak voor het gebruik de 2 eiwitten stijf. Zorg er voor dat zowel je mixer als de kom goed vetvrij zijn en dat er geen eigeel bij het eiwit in zit (anders wordt het niet stijf). Spatel dit voorzichtig door je beslag. Je krijgt nu een mooi 'fluffy' beslag.

Dep de visfilets goed droog. Als ze erg groot zijn, kun je ze evt. doormidden snijden. Haal ze door het beslag en bak ze in de hete olie goudbruin. Laat ze even uitdruppen op wat keukenpapier en klaar! Heerlijk met wat remouladesaus.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Hi, can you tell me what bloem is in English or Duits ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Thomas, 'bloem' is 'flour' in English. Don't know the German word for it, but hopefully this'll help you out.

      Verwijderen