Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 20 oktober 2010

Pasta met kip, tomaten en olijven

Vorige week had ik een dag écht m'n humeur niet. Alles zat tegen.... Op zo'n moment kan ik 2 dingen doen: me als een oude brombeer blijven gedragen, óf het afreageren in een creatieve (culinaire) uitspatting. Ik ben voor het laatste gaan, tot grote vreugde van de rest van het huishouden, hahaha. Omdat het een Italiaanse tint heeft (er zitten aardig wat elementen van een Toscaans kiprecept in), heb ik er pasta bij gedaan. Het resultaat was heerlijk, dus m'n slechte bui was helemaal over na het bereiden & eten hiervan :-).

Ingrediënten (voor 4 personen):
1 hele kip, in stukken (of bijv. 4 kippenbouten), goed drooggedept
beetje bloem
1 blik gepelde tomaten
1 ui, heel fijngesneden
2 teentjes knoflook, heel fijn gesneden (of geraspt)
4 takjes thijm
1 klein glas droge witte wijn
100 ml (zelfgemaakte) groentenbouillon (ik had 150 ml gebruikt, maar dat was toch echt net te veel)
ca 100 gram zwarte olijven, grof gehakt
3 takjes basilicum, fijngescheurd
naar smaak: (versgemalen) zout, (versgemalen) peper, paprikapoeder en/of chilipoeder
ca 350 gram pasta, naar keuze
wat olijfolie (ca 3-4 el)

Doe de olijfolie in de pan (bodem moet zo ongeveer bedekt zijn). Fruit de ui en knoflook er in tot ze zacht zijn. Bestrooi de stukken kip met een beetje bloem. Leg de takjes thijm in de pan en wacht even tot je de geur begint te ruiken. Leg de kipstukken er dan op. Draai het niet te snel om!














Als de buitenkant aan alle kanten lekker krokant is geworden, blus het dan af met de wijn. Bestrooi met (versgemalen) peper en zout. Als de alcohol verdampt is, voeg dan de gepelde tomaten toe en de bouillon. Breng het weer aan de kook en laat het ca 50 minuten zachtjes pruttelen.
















Gedurende die 50 minuten wel regelmatig even voorzicht roeren en de kip omdraaien. Kook ondertussen de pasta gaar.

Roer de basilicum en de olijven er door en laat het nog heel even staan.
















Serveer de kip, met de saus, over de pasta. Een lekker stuk brood en een salade maakt het helemaal af. En natuurlijk een glas lekkere Italiaanse wijn :-).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten