Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 29 oktober 2010

Keftedes me saltsa (griekse gehaktballetjes in tomatensaus)

Het is in dit deel van het land herfstvakantie. En als ik naar buiten kijk, is het ook écht herfst. De afgelopen week ben ik vooral 'druk' geweest met dingen met m'n dochters doen. Maar de afgelopen (bijna) 30 uur had ik m'n handen lekker helemaal vrij! Want Gaia en Isis gingen logeren. Heerlijk... Een uitgelezen moment om ook lekker de keuken in te duiken en me daar uit te leven!

Vooraf had ik al bedacht dat het 'iets Grieks' zou worden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Grieks brood (deze keer zonder olijven, ook erg lekker!), tzatziki, courgettekroketjes en een nieuw recept: keftedes me saltsa. Oftewel: gebakken gehaktballetjes in tomatensaus. Geserveerd met rijst. Mjammie!


Ingrediënten (voor 4 personen):
voor de gehaktballetjes:
500 gram gehakt
125 gram brood (zonder korst)
1 ui, fijngesneden
1 ei, losgeklopt
munt, fijngesneden (ik heb 2 takjes gebruikt)
oregano (ik heb ca 0,5 tl gedroogde oregano gebruikt)
(versgemalen) zout & peper
bloem
olie om in te bakken
voor de saus:
4 rijpe tomaten, ontveld
1 klein blikje tomatenpuree
2 el olijfolie
1 laurierblad
beetje suiker
(versmalen) zout & peper

Week het brood (gewoon in water) en knijp goed uit. Meng het met het gehakt, de ui, het losgeklopte ui en de kruiden. De kruiden moet je een beetje naar smaak toevoegen. Het is heel persoonlijk hoeveel daarvan je wilt gebruiken.

Kneed het mengsel goed door elkaar en vorm er balletjes van (of zoals ik heb gedaan een soort van staafjes, hoewel het dan officieel geen keftedes zijn, maar ja...). Haal je creaties door de bloem en bak ze in een ruime hoeveelheid olie.

Laat de balletjes goed uitlekken.

Wrijf de tomaten door een gorentenmolen. Nu heb ik die niet, dus ik heb heel lui de staafmixer het werk laten doen. Werkt op zich ook prima, maar de 'pitjes' van de tomaat proef en voel je dan wel in de saus.

Doe de tomaten met de tomatenpuree en olie in een pan. Voeg de kruiden toe en laat ca 20 minuten zachtjes koken. Voeg indien nodig nog een beetje water toe. Voeg de balletjes toe en laat dit nog minstens een paar minuten doorkoken.

Door omstandigheden heb ik de balletjes gisteren zeker een half uur in de saus opgewarmd (Arjan was later dan verwacht thuis). De krokante 'buitenkant' van de balletjes is dan weg, maar het resultaat was héél erg goed. Nu werkt het meestal sowieso erg goed om tomatensauzen langer te laten koken. Dit is dus zeker geen uitzondering. De volgende keer zal ik dat dus zeker weer doen!

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten