Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 12 oktober 2009

Zachte bolletjes

Een nieuw probeersel. Eigenlijk had ik mezelf iets meer tijd moeten gunnen (als de bolletjes 1 minuut langer in de oven hadden gestaan, dan hadden ze nèt wat meer kleur gekregen en als ik ze wat langer had laten staan rijzen, dan waren ze wat groter geweest), maar ja... ik moest de meiden uit school halen en wilde hen niet laten wachten! De smaak was verder prima overigens. Dus zeker een recept wat ik nog eens ga maken.

















Ingrediënten:
350 ml melk
25 gram boter
25 gram shortening
2 el honing
550 gram bloem
11 gram zout
7 gram droge gist

Als je geen shortening hebt, dan kun je de boter en shortening samen ook vervangen door 50 gram ongezouten roomboter.

Breng de melk tegen de kook aan. Doe de melk, boter en honing in een kom. Roer dit goed door, tot de boter gesmolten is. Laat het iets afkoelen (tot maximaal 40 graden) en voeg dan de droge gist toe. Laat dit 15 minuten staan.

Voeg de bloem en de zout toe en kneed het met de deeghaken in ongeveer 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand los laat (het mag eventueel nog wel aan de bodem plakken).

Doe het deeg over in een met olie ingevette schaal en draai het 1x om.

















Laat dit ongeveer 1 uur rijzen (afgedekt). Het zal zo ongeveer in volume zijn verdubbeld dan.
















Verdeel het deeg in 12-14 stukken en maak hier bolletjes deeg van. Leeg deze bolletjes op een ingevette bakplaat of een speciale bakmat (die hoef je niet in te vetten, dus ideaal!). Laat ze 45-60 minuten rijzen.

Verwarm ondertussen de oven voor op 190 graden. Bak de bolletjes in 14 minuten gaar en bruin (zet eventueel de laatste minuut de oven even op hete lucht voor een extra mooi kleurtje). Laat ze afkoelen op een rooster. Enigszins warm zijn de bolletjes erg lekker, maar ook afgekoeld zijn ze niet te versmaden.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten