Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 15 oktober 2009

Biscuits

Hoe omschrijf je het best biscuits? Heel simpel gezegd zijn het een soort van broodjes. In de VS worden ze veel gegeten. Vaak maken de mensen thuis biscuits met deeg uit blik (erg vettig, brr....). Helaas was mijn 'hostmom' niet zo van het zelf dingen maken. Maar in restaurants heb ik wel 'home-baked biscuits' gehad. Mjam!

Aangezien ik nog shortening in huis heb, heb ik nu dus geprobeerd ze zelf te maken. Het was verbazingwekkend makkelijk! En snel!! Je hoeft het deeg niet te laten rijzen, dus je hoeft werkelijk geen extra tijd uit te trekken. Het deeg maken gaat zelfs nog sneller dan de oven voorverwarmen.

Het resultaat was ook hartstikke goed! Alleen wat te zout naar onze smaak. De volgende keer halveer ik de hoeveelheid zout. Dan zou de smaak perfect moeten zijn. Dit is echt iets om te maken bij een Amerikaans-georiënteerde maaltijd: diner of ontbijt. Ontbijt?? Ja, want ik heb ook wel eens biscuits met een gebakken ei er tussen gehad, of biscuits met grits (volg deze link voor een Engelse omschrijving) en scrambled eggs & bacon. Ook niet verkeerd (maar niet zo goed voor je bloeddruk, grinnik... een enkele keer moet dat kunnen!).
















Ingrediënten:
2 cups bloem
4 tl bakpoeder (= 1 zakje!)
1 tl zout (daar ga ik dus 1/2 tl van maken)
2 el shortening (bijv. Crisco; eventueel te vervangen door boter, maar dan wordt de textuur wel iets anders)
3/4 cup melk


Verwarm de oven voor op 230 graden (hete lucht op 210).

Mix de droge ingrediënten en zeef het (zou eigenlijk 2x moeten, maar ik heb een hele fijne zeef en heb het 1x gezeefd, lui he!). Meng de shortening er met je vingers doorheen.

Pak de mixer met de deeghaken er bij. Voeg de melk geleidelijk toe, terwijl je met de deeghaken het geheel mixt. Als het goed is, heb je (als alles goed gemengd is) een heel veerkrachtig deeg dat eigenlijk niet plakt.
















Bestuif je werkblad lichtjes. Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 1,5 cm doorsnede (niet dunner, want dan gaat het niet echt rijzen!). Snij er cirkels van 5-7 cm doorsnede uit. Ik heb hiervoor simpelweg een glas gebruikt (doorsnede ca 7 cm). Leg ze op een invette bakplaat of een (siliconen) bakvel.
















Besmeer eventueel de bovenkant met een beetje melk voor een extra mooie kleur. Zet ze in de hete oven en bak ze 12-15 minuten tot ze mooi gekleurd en natuurlijk gaar zijn.

Serveer ze warm bij je diner of eventueel koud bij het ontbijt (kan dan natuurlijk ook warm). Gisteren heb ik ze geserveerd met de gefrituurde kip, de bonensalade en patat. Heerlijk!
















Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten