Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 8 januari 2010

Panna cotta met frambozensaus

Panna cotta is natuurlijk een klassieker. In een (niet zo heel geweldig) restaurant had ik het al eens gekozen en dat viel me toen eigenlijk tegen. Maar toen ik het recept op meerdere plekken tegenkwam, dacht ik "dat gaan we toch eens proberen". Om te voorkomen dat het dessert met Kerst tegen zou vallen, heb ik het een week eerder al getest. Mjam!! Absoluut het herhalen waard.

Van de eerste test had ik ook al weer van alles geleerd. Omdat ik geen timbaaltjes had, had ik gewone koffiekopjes (inhoud 150 ml) gebruikt. Helaas.... die zijn niet zo goed gelijkmatig te verwarmen. Met Kerst heb ik dus plastic koffiebekers gebruikt. Die hoeven echt maar 3 seconden in heet water gedompeld te worden om er perfect uit te komen!

De frambozensaus is ook een absolute topper. Je kunt echter ook cranberry's gebruiken. Gebruik dan 2 el meer water. Het is overigens wel redelijk machtig. Voor kinderen kun je dus beter een iets kleinere portie maken.

Je kunt de panna cotta maximaal 24 uur voor serveren al maken.

Ingrediënten (voor 6 volwassen porties, of 4 volwassenen en 3 kinderen):
120 gram witte basterdsuiker
150 gram (diepvries)frambozen (of cranberry's)
3 blaadjes witte gelatine
150 ml volle yoghurt (ik heb Griekse yoghurt gebruikt)
560 ml slagroom
1,5 vanillestokje

Verhit 75 gram basterdsuiker met 5 el water (7 el als je cranberry's gebruikt). Voeg, als de suiker gesmolten is, de vruchten toe. Stoof 3 minuten op laag vuur en laat het daarna afkoelen.

Snij het vanillestokje in de lengte open. Verwarm de slagroom in een steelpannetje en voeg de vanille toe, samen met de rest van de suiker (45 gram). Laat 5 minuten, tegen de kook aan, trekken. Haal de vanillestokjes uit de pan en schraap het merg er uit en meng dit door de hete slagroom. Haal van het vuur (niet vergeten om af en toe door te roeren, anders krijg je een vel, brrrr).

Week de gelatine 5 minuten in koud water. Knijp het goed uit en doe het bij de nog hete room. Roer tot het is opgelost. Laat even afkoelen en roer de yoghurt er dan doorheen. Verdeel over de timbaaltjes (of plastic koffiebekertjes dus) en schep 1 tl saus in elk timbaaltje.

Zet minimaal 3 uur in de koelkast (maximaal 24 uur).

Hou de vormpjes even in heel heet water en stort de panna cotta op bordjes. Serveer met de rest van de saus er overheen geschept.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. Ik vind persoonlijk pannacotta een van de lekkerste desserts. Sinds ik het boekje pannacotta van Camilla Saulsbury heb gekocht ben ik volledig verslaafd. Deze ziet er ook lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen