Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 19 januari 2010

Kleine appeltaartjes met walnoten

Het recept van de ster-appeltaartjes met cranberry's heeft me op ideeën gebracht. Het is leuker dan een grote appeltaart of zo en je kunt er alle kanten mee op. Deze keer heb ik de vulling van appels gecombineerd met walnoten. Heerlijk. En hoewel een zelfgemaakte 'korst' misschien lekkerder is, heb ik het mezelf deze keer wat makkelijker gemaakt en een pak appeltaartmix gebruikt. De meiden hadden als 'versiering' bovenop een bloemetje gekozen. Dat zag er ook wel gezellig uit :-).

















Ingrediënten:
1 pak appeltaartmix
175 gram (room)boter, op kamertemperatuur
1 ei, losgeklopt
suiker en kaneel naar smaak
3 appels (bijv. Elstar), geschild en in kleine stukjes
15 walnoten, fijngehakt

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Maak het deeg voor de appeltaart volgens de aanwijzingen op de verpakking (met de boter en 2/3 van het ei). Leg het in de koelkast tot je het gaat gebruiken.

Meng in een kom de appel, walnoten, suiker en kaneel door elkaar.

Vet de muffinplaat in.

Rol het deeg op een licht bestoven werkblad uit tot een dunne, maar stevige lap. Steek hier cirkels uit en bekleed hiermee de muffinvormpjes (de mengbeker van m'n staafmixer is hiervoor ideaal, doorsnee daarvan is ca 10 cm). Steek uit de rest van het deeg 12 bloempjes (of andere leuke vormpjes). Verdeel het appel-notenmengsel over de deegbakjes. Dek af met de bloempjes en bestrijk met het overgebleven ei.

Bak ca. 35 minuten. Laat ze 10 minuten rusten voor je ze er voorzichtig uit haalt en op een rooster verder laat afkoelen (en echt waar, als je er op tijd bij bent, dan krijg je ze er makkelijk uit, itt met de ster-taartjes die ik te lang had laten staan....).
















Je kunt de taartjes ook, lekker even opgewarmd in de oven, serveren met een bolletje vanilleijs (of kaneelijs) voor een lekker, makkelijk en toch een beetje chique dessert.
















De taartjes kun je ook goed invriezen. De korst wordt dan wel iets zachter.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten