Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

dinsdag 19 januari 2010

Zelfgemaakte cakejes

In een eerder blog schreef ik dat ik meestal cake op de makkelijke manier maak: met cakemeel. Maar ik maak het ook wel eens op de 'ouderwetse' manier, eigenlijk zoals m'n moeder het vroeger al maakte. Deze keer heb ik er kleine cakejes (in de muffinvorm) van gemaakt en ook minicakejes (in de vorm voor minimuffins). De meiden en een vriendinnetje hebben geholpen. Natuurlijk moesten ze ieder een eigen kleur cupjes hebben, hahaha. Gelukkig had ik genoeg keuze. De 12 minicakejes waren op voor de mama van hun vriendinnetje er was. Ze zullen dus vast lekker zijn geweest ;-). De kleine cakejes waren het in ieder geval wel (ook).
















Ingrediënten (voor 12 kleine cakejes en 12 minicakejes):
3 eieren
150 gram suiker
150 gram (vloeibare)boter en een beetje extra voor het invetten
150 bloem, gezeefd
1/2 zakje vanillesuiker
mespuntje zout
extra nodig: 12 papieren cake-cupjes, een gewone muffinplaat en een minimuffinplaat.

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Zet de papieren cupjes in de gewone muffinplaat. Vet de minimuffinplaat in.

Mix in een kom de boter met de suiker, vanillesuiker en zout zacht en schuimig. Mix er één voor één de eieren door. Voeg de volgende pas toe als de vorige helemaal is opgenomen. Na de laatste goed door blijven mixen. Het mixen duurt in totaal zeker 10 minuten. Roer en dan in gedeelten de bloem door.

Schep het deeg in de vormpjes. Ze mogen maximaal voor 3/4 gevuld zijn. Zet de muffinplaat in de oven, ca 30 minuten (controleer na ca 25 minuten even de kleur en gaarheid). De minimuffins gaan er ca 15 minuten in (na 12 minuten even checken). Haal ze uit de vorm en laat ze op een rooster afkoelen. De minimuffins laat je eerst een paar minuten rusten en haal je er dan met een licht draaiende beweging uit en laat je ook op een rooster verder afkoelen.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten