Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 8 januari 2010

Salade met kalkoen, walnoten en cranberrydressing

Een lekker licht voorgerechtje, waar een paar Kerst-musthaves in samenkomen. De kids vonden de dressing niet alles, maar de rest vonden ze (gelukkig) wel heel lekker. De papa's en mama's hebben gesmuld van de hele salade. De dressing kun je al makkelijk de dag van te voren maken, net als de kalkoen. Het pellen/kraken en roosteren van de walnoten kan ook de dag van te voren. Makkelijker kan bijna niet ;-).

O ja, je kunt deze salade ook goed als een lichte lunch met Kerst serveren, of in een grote variant bij een buffet gebruiken.

Ingrediënten (voor 7 personen):
175 gram gepelde walnoten
1 zakje eikenbladsla (ik heb overigens gemengde eikenbladsla gebruikt)
400-450 gram gebraden kalkoen (een restant, of een stuk gebraden kalkoenfilet)
175 gram cranberry's
sap van 3,5 sinaasappelen
5 1/4 el olijfolie
1 3/4 el balsamico-azijn
3,5 tl honing
zout & versgemalen peper

Dag eerder (hoeft niet, maar is wel makkelijker):
Breng de gewassen cranberry's met de sinaasappelsap aan de kook en laat ze koken tot de cranberry's openspringen. Laat het afkoelen en roer er de olijfolie, balsamico en honing door. Breng het op smaak met (versgemalen) zout en peper. Bewaar de saus tot gebruik, afgedekt, in de koelkast.

Rooster de walnoten kort in een droge koekenpan en laat ze afkoelen. Bewaar ze luchtdicht.

Snij de kalkoen in dunne reepjes. Bewaar de reepjes, goed afgedekt, in de koelkast.

Dag zelf:
Was de sla en laat het goed uitlekken (of sla het voorzichtig droog). Beleg een grote platte schaal (of 7 bordjes) met de sla. Schep de kalkoenreepjes er op, dek af met de saus en garneer met de walnoten.
In eerste instantie was ik een beetje voorzichtig geweest met de dressing/saus (als iemand het niet lekker zou vinden, zou het zonde zijn als alles er al onder zat). De rest had ik er in een schaaltje bij gezet. Het schaaltje is bijna helemaal leeg gegaan :-).

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. O lekker! Zeker in de dagen na de kerst en in het algemeen de feestdagen ben ik gek op lekkere salades en toevallig heb ik nog cranberries over.. Ga dit zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen