Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 13 november 2009

Kipfilet met couscous en kikkererwten-saus

Dit recept is gebaseerd op het recept "lamsvlees met couscous" van Jamie Oliver uit het kookboek "Jamie's kookrevolutie". De lamsnek die in dat recept werd gebruikt sprak me niet zo aan, dus heb ik daar kipfilet voor gebruikt. Helaas had ik geen spaanse peper in huis, dus heb ik paprika gebruikt (uiteraard niet hetzelfde, maar ook lekker). Ook kwam ik er achter dat de pijnboompitten op waren (aargh), dus heb ik er amandelschaafsel doorheen gedaan als vervanging.

Het resultaat was een hele lekkere & verantwoorde maaltijd! Het had iets pittiger gemogen (dus toch spaanse peper gebruiken of anders paprika icm wat chilipoeder). De meiden vonden het overigens ook lekker, maar ze vonden dat ze na een paar happen vol zaten. Nou ja, maar niet te veel van aantrekken...















Ingrediënten:
Olijfolie
1 middelgrote rode ui, fijngehakt
1 spaanse peper, fijngehakt (of 1 paprika, fijngehakt)
8 gedroogde abrikozen, in dunne plakjes gesneden
1 klontje boter (of een klein scheutje vloeibare boter)
gemalen komijn
(evt. wat chilipoeder als je paprika ipv spaanse peper gebruikt)
handje pijnboompitten (amandelschaafsel is overigens ook lekker er bij)
3 rijpe tomaten, grof gesneden
1 bosje peterselie (grof gehakt)
1 blik kikkererwten (400 gram)
200 gram couscous
kneepje citroensap
1 el balsamico-azijn
300 gram kipfilet, in plakken
150 ml dikke yoghurt (Griekse of biologische)















Zet de pan op hoog vuur. Als de pan heet is, doe je er een scheut olie in. Doe de ui, peper, abrikozen en boter er bij en laat dit bakken tot de uien een beetje zacht zijn. Doe de komijn (ca 1 tl vd toko of 2 tl van de 'gewone'), snufje zout, peper en de pijnboompitten er bij en roer alles door elkaar.

Doe de tomaten, een groot deel van de peterselie en de kikkererwten (met vocht!) er bij en voeg 50 ml water toe. Laat dit ca 5 minuten pruttelen.















Doe de couscous in een kom en voeg heet water (dat niet meer kookt) toe tot de couscous net onder staat. Doe er wat zout en peper bij, een kneep citroen(sap) en een scheutje olijfolie. Dek af met vershoudfolie en laat ca 5-8 minuten staan.

Prak de saus met een vork (of stamper) iets fijner. Voeg evt. nog wat zout en peper toe en een scheutje balsamico-azijn.















Laat een 2e pan goed heet worden. Bestrooi een snijplank met wat komijn, zout & peper. Haal de kipfilet er door. Doe een paar flinke scheuten olijfolie in de hete pan en leg de kip er in. Bak ca 2 minuten aan elke kant tot het goudbruin en gaar is.















Haal de folie van de couscous. Roer het met een vork door. Schep het op de borden, leg het vlees er naast en doe er een hele grote lepel saus bij. Strooi de rest van de peterselie er over en doe er een schep yoghurt bij.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten