Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 13 november 2009

Kleverige citroenkip

Dit recept komt uit het kookboek "Fastfood" van Gordon Ramsay. Het staat er omschreven als een 'goedkoop & leuk' gerecht. En dat is het ook. Maar vooral is het erg lekker ;-).
Dit recept is overigens iets minder verantwoord qua cholesterol, maar ik heb een goed excuus: ik heb dit gemaakt voor we de Health Check hadden, hahaha. En ach, voor een keertje zou het sowieso moeten kunnen!















Ingrediënten:
1 grote kip, in 8-10 stukken
zwarte peper en zeezout
3-4 el olijfolie
1 bol knoflook, horizontaal gehalveerd
paar takjes tijm
scheutje sherryazijn
2 el donkere sojasaus
3 el honing
1 citroen, in dunne plakjes
bosje bladpeterselie

Bestrooi de stukken kip met peper en zout. Verhit de olijfolie in een grote braadpan, leg de knoflook en tijm er in en bak de kip op hoog vuur (eventueel in porties) in 2-3 minuten aan elke kant bruin. Doe alle stukken kip in de pan, voeg de sherryazijn toe en laat die tot de helft inkoken. Voeg de sojasaus en honing toe en schud de pan zodat alles zich mengt.

Schenk er een flinke scheut heet water bij en voeg de plakjes citroen toe.















Laat het vocht pruttelen tot het tot stroop ingekookt is, circa 15 minuten. De kip zal dan ook gaar zijn.

Eigenlijk had ik de kip op een (verwarmde) schaal moeten leggen, maar ik heb het lekker lui in de pan laten liggen en daar de peterselie er overheen gestrooid.














Erg lekker met aardappelpuree (met bosuitjes) en sperzieboontjes. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten