Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 22 november 2009

Speculaaskoeken met amandelspijs

Al vanaf begin september kun je kruidnoten en zo in de winkels kopen. En speculaasjes zijn eigenlijk het hele jaar door wel verkrijgbaar. Maar ja... wat mij betreft horen beiden echt bij de Sinterklaastijd! Kopen doe ik het dus niet voor die goede man (bijna) in het land is. En het allerliefst maak ik het zelf! Het is leuk en het is ook zo ontzettend lekker. Eerst al die geur en daarna genieten van de smaak. De meiden vinden het ook super om mee te mogen helpen.

Vorige week is het er nog niet van gekomen, maar vanmiddag heb ik dat vast een beetje ingehaald. Waarschijnlijk gaan we op de 'speelmiddagen' echte speculaasjes bakken. De vriendinnetjes willen meestal hier komen spelen, zeker als ze iets horen over broodjes bakken of zo. Zo gek.....

O ja, eigenlijk is dit het lekkerste als je zelf de amandelspijs maakt, maar deze keer was ik lui (en ik had niet genoeg amandelen in huis), dus ik heb gekochte spijs gebruikt.















Ingrediënten:
250 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
100 gram zachte boter
125 gram donkere basterdsuiker
2 el speculaaskruiden
3 el melk
1/2 ei (geklutst)
300 gram of 1 pakje amandelspijs
ca 14 gram amandelschaafsel
extra nodig: muffinvorm

Meng het bakmeel met de basterdsuiker en speculaaskruiden. Doe de zachte boter hier doorheen en meng dit goed met elkaar zodat je een korrelig geheel krijgt. Doe de melk er bij en kneed net zo lang tot je een samenhangende bal deeg hebt. Voeg pas een paar druppels melk toe als je na een kwartier kneden nog geen samenhangende massa hebt. Doe dit in plastic en leg het een kwartiertje in de koelkast.















Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de amandelspijs met het halve (losgeklopte) ei.

Rol het deeg uit tot een dunne lap. Steek hier rondjes uit die net iets groter zijn dan de bovenste rand van de muffinvormpjes. Vet de vormpjes in. Je zult wat deeg overhouden. Ik maak expres te veel deeg, zodat het makkelijker is er de vormpjes uit te steken. Van het overblijfsel kun je heel leuk pepernoten maken.

Leg de lapjes deeg er in en druk de bodem goed aan. Je krijgt nu een soort cupvormpje van deeg. Doe hier de amandelspijs in en strooi er wat amandelschaafsel overheen.















Zet dit 20 minuten in de oven. Als het nog wat bleekjes is na 17 minuten, zet de oven dan de laatste paar minuten op hete lucht.















Als het mooi gekleurd en gaar is, haal je de muffinvorm uit de oven. Laat het 5-10 minuten staan. Haal dan de koeken voorzichtig (met een sateprikker) uit de vormpjes en laat ze verder op een rooster afkoelen. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten