Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 5 november 2009

Zalm met ketjap en sesamzaad

Op de TV hoor je er veel over: 'goede' en 'slechte' cholestorol. Ondertussen wordt de 'goede' cholestorol in heel veel producten gestopt. Meestal trek ik me daar niet zo heel veel van aan, want ach, we eten gevarieerd, dus het zal wel los lopen.

En dat klopt eigenlijk wel, maar.... Arjan heeft de pech dat hij erfelijk belast is: er zijn een aantal personen in de familie die een te hoge (slechte) cholestorol hebben. Vandaag hebben Arjan en ik een "HealthCheck" gedaan via onze zorgverzekeraar. Bij mij was alles prima (ik moest alleen een iets hoger 'goed'-cholestorol-gehalte hebben), maar bij Arjan was het toch echt aan de hoge kant. Ook z'n bloeddruk was eigenlijk te hoog. Hmmm.... De komende tijd gaan we daar dus aan 'werken'. Ik ga ons eetpatroon eens goed onder de loep nemen, hij gaat weer sporten (want dat schoot er de laatste tijd weer eens enorm bij in) en hij gaat (proberen te) stoppen met snoepen. Om het hem makkelijk te maken zal ik dus ook wat minder lekkere dingen bakken de komende tijd.

Om vandaag toch alvast verantwoord te eten, heb ik deze 'goude oude' gemaakt. Simpel, zoutloos en vol goede vetten ;-)

Ingrediënten:
zalmfilets (vers of uit de diepvries, ontdooid)
1 el ketjap manis
klein beetje olijfolie
1 el sesamzaadjes

Bestrijk de zalmfilets aan beide zijden met de ketjap manis. Laat de filets zo minstens 15 minuten staan.

















Rooster de sesamzaadjes licht in een droge pan. Doe ze in een schaaltje.
















Verhit een grilpan. Vlak voordat je de vis er in doet, doe je er een heel klein beetje olijfolie in (echt een heel dun streepje dwars over de richels van de grilpan). Bak hierin de zalmfilets op middelhoog vuur tot ze mooi van kleur zijn en (zo goed als) gaar. Bak ze niet te lang, want dan worden ze droog. Als je de filets 90 graden draait, dan krijg je een mooi ruitpatroontje (qua smaak nergens voor nodig, maar het staat zo leuk hahaha).
















Leg de zalmfilets op de borden. Strooi er de sesamzaadjes overheen en klaar!
















Je kunt het met van alles serveren. Vanavond heb ik het geserveerd met worteltjes en aardappeltjes uit de oven (met heel weinig zout ;-) grinnik).
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten