Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 20 augustus 2009

Gebakken krieltjes (uit de oven)

Krieltjes zijn altijd lekker, maar alleen als ze goed zijn klaar gemaakt. Koken is natuurlijk niet zo moeilijk. Maar bakken kan soms lastig zijn. Je moet er goed bij blijven opletten, want anders heb je een donkere buitenkant en is de binnenkant nog niet helemaal gaar. En tja... dat goed opletten lukt niet altijd als je kinderen hebt.

Dus heb ik een alternatief bedacht dat makkelijk is en een goed resultaat geeft (hoewel je iets minder een 'korstje' krijgt dan bij in de pan bakken) en minder vet is dan gewoon bakken: ik doe het in de oven!

















Ingrediënten:
700 gram krieltjes (wat meer als je grote eters hebt)
beetje vloeibare boter
(versgemalen) zout

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Was de krieltjes en dep ze droog. Verspreid ze over de bakplaat (bekleed met zo'n siliconen vel of bakpapier) en 'drizzle' er wat vloeibare boter overheen. Je kunt of nu de zout er overheen doen, of als ze klaar zijn. Deze keer heb ik er gelijk zout overheen gedaan, want dan is de zoutsmaak wat 'milder'. Dat paste beter bij de andere gerechten doe ik ging maken.

















Zet de plaat eerst 30 minuten in de oven. Schep ze af en toe even om (bijvoorbeeld om de 10 minuten). Controleer dan de gaarheid. Als het grotere krieltjes zijn, dan zullen ze waarschijnlijk nog 10 minuutjes langer in de oven moeten. Voor iets meer kleur zet ik dan de laatste minuten de oven op 'hete lucht'. Schep de aardappeltjes over in een vuurvaste kom. Zet de kom met de aardappeltjes nog even in de oven tot de rest van de gerechten klaar is en serveer ze dan lekker warm (pas wel op je vingers, want de kom is natuurlijk heet!).

Deze keer hebben we de krieltjes gegeten met een frisse salade met gedroogde tomaten vinaigrette en kipfilet met lemon pepper. Een prima combinatie. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten