Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 12 augustus 2009

Tapas

Gisteren kwam Mark bij ons eten. Mark is een hele leuke, gezellige oud-collega van Arjan waar we nog steeds contact mee hebben. Mark is gek op lekker eten. Vooral als het een beetje 'anders dan anders' is. Dus elke keer probeer ik wat anders te verzinnen. Deze keer heb ik tapas gemaakt (en Bruschette, maar da's ook zo lekker....). Ook had ik er een zuurdesembrood bij gebakken (bijv. lekker met wat olijfolie). Het resultaat was heerlijk! Het viel bij Mark gelukkig ook in de smaak, maar daar hoef ik meestal niet bang voor te zijn ;-).

Het was eigenlijk de eerste keer dat ik deze tapas-gerechtjes maakte, maar zeker niet de laatste. Het was ook minder lastig dan ik had gedacht. Natuurlijk is het op het laatst even druk om de warme dingen tegelijk klaar te hebben zonder het te verprutsen, maar verder is het prima te doen!























Op de tafel staat (van onder naar boven):
tomaten, gevuld met tonijn en kappertjes (eigenlijk horen er ook zwarte olijven door, maar die was ik vergeten te kopen, oeps...)
aardappeltortilla (links) en courgettefritata (rechts), gekruide gehaktballetjes en bovenaan staat de bruschette (gemaakt op het zuurdesembrood; goede combi!).

Ingrediënten gevulde tomaten:
4 tomaten
1 blikje tonijn op olie, uitgelekt
1 sjalotje, fijngehakt
1 el zwarte olijven, in ringen
1 el kappertjes
1/2 el olijfolie
2 el tomatenketchep
peterselie voor garnering

Ingrediënten aardappeltortilla:
450 gram bloemige aardappelen, in dunne plakjes
100 ml olijfolie
1 uitje in dunne ringen
3 eieren
1 el melk

Ingrediënten fritata:
175 gram courgette, in dikke plakken
6 eieren
2 el olijfolie
40 gram gesnipperde ui
1 klein teentje knoflook, fijngehakt (of een halve grote kan natuurlijk ook)

Ingrediënten gehaktballetjes:
500 gram rundergehakt
75 gram gesnipperde ui
4 teentjes knoflook, fijngehakt
1 el gehakte peterselie
30 gram broodkruim (paneermeel)
3 eieren
1 tl chilisaus
(witte) peper en zout
bloem om te bestuiven/doorheen te rollen


Handigste volgorde om te maken: bak eerst de aardappeltjes, meng het gehakt, maak de tomaatjes, dan de aardappeltortilla, draai de balletjes, blancheer de courgette en maak tenslotte de fritata en frituur de balletjes (dat zal tegelijk moeten).

Werkwijze gevulde tomaatjes:
Snijd de kapjes van de tomaten en lepel het vruchtvlees eruit. Bewaar het vruchtvlees voor het tonijnmengsel. Meng alle ingrediënten, behalve de peterselie, goed door elkaar. Vul de tomaten met het mengsel en bestrooi de gevulde tomaten met de peterselie.

Oorspronkelijke bron recept: Tapas (fun food serie) van Thea Spierings.
















Werkwijze aardappeltortilla:
Schil de aardappelen, spoel ze af en snijd ze in dunne plakjes. Wrijf de plakjes in een schone theedoek droog. Bestrooi ze met een beetje zout en royaal met peper.

Hou 1 eetlepel olie achter en verhit de rest in een middelgrote koekenpan (25 cm in doorsnee). Doe de uiringen en de aardappelschijfjes in de pan; schep ze goed om zodat ze aan alle kanten met olie worden bedekt. Draai het vuur lager, leg een deksel op de koekenpan en bak de aardappelen in 12-15 minuten gaar. Laat ze niet aanbranden!

Schep de gare aardappelen voorzichtig over in een vergiet (die je op een kom hebt gezet) zodat de overtollige olie kan weglopen. Laat de aardappelen afkoelen tot lauwwarm.

Klop de eieren los met de melk en voeg naar smaak zout en peper toe. Schep de aardappelen door het eimengsel en laat ze een paar minuten rusten. Schep het mengsel niet om. Verhit de achtergehouden eetlepel olie in een kleine koekenpan (20 cm in doorsnee) en schenk hier het aardappel-eimengsel in. Bak de tortilla 2 minuten op middelhoog vuur en druk de aardappelen met een spatel aan. Zodra de onderkant van de tortilla bruin is, leg je een groot plat bord op de koekenpan. Keer de tortilla om op het bord. Verhit eventueel wat extra olie in de koekenpan. Schuif de tortilla terug in de pan en laat de andere kant van de tortilla in ongeveer 1 minuut stollen en bruin worden. Druk de tortilla zachtjes aan.

Laat hem op een groot bord iets afkoelen en snijd hem in stukken. Serveer de tortilla lauw of op kamertemperatuur.

Bron recept: Basictapas van Valérie Berry.

Werkwijze courgettefritata:
Stoom of blancheer de plakken courgette in ca. 3 minuten bijtgaar. Laat ze dan goed uitlekken.

Klop in een kom de eieren met wat zout en peper. Verhit 1 eetlepel olijfolie in een koekenpan. Doe er de ui en knoflook in en bak 1-2 minuten op matig vuur tot de geuren loskomen. Schep het mengsel uit de pan en doe het bij de ei en de courgette. Verhit in dezelfde pan de overgebleven olie op hoog vuur tot de olie walmt. Schep er het eimengsel in en schraap 5-6 keer los van de bodem van de pan. Bak tot de frittata voor tweederde gestold is. Leg een groot bord over de pan, keer beide om en stort de frittata op het bord. Laat de frittata met de bruine kant boven in de pan glijden en bak hem tot hij volledig gestold is. Neem de frittata uit de pan, snijd hem in 12 punten en serveer warm.

NB: gebruik niet een te grote pan. Ik had een iets te grote pan gebruikt, waardoor de fritatie wat laag uitviel. Een volgende keer gebruik ik dus een kleinere pan, zodat ik er mooie blokjes van kan snijden!

Bron recept: Tapas bij jou of bij mij thuis van Richard Tapper.
















Werkwijze gehaktballetjes:
Meng op de olie en bloem na alle ingrediënten met ½ theelepel gemalen witte peper en 1 theelepel zout in een kom. Laat het mengsel minstens 30 minuten staan om de smaken te laten intrekken.

Bevochtig je handen en rol het mengsel tot balletjes van ca. 3 cm doorsnee. Je kunt er ongeveer 45 maken. Zet weg. Verhit in een grote koekenpan of frituurpan genoeg olie om de balletjes te bedekken (ik gebruik de wok hiervoor; ideaal!). De olie is heet genoeg zodra hij de 180 °C heeft bereikt. Rol de gehaktballetjes door de bloem tot ze er rondom mee bedekt zijn. Frituur de bebloemde balletjes in de hete olie rondom goudbruin en gaar. Schep ze uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier. Serveer de gehaktballetjes warm en geef er een kom knoflookmayonaise voor het dippen bij.

Bron recept: Tapas bij jou of bij mij thuis van Richard Tapper.
















Bij deze tapas past een Spaanse Rosado (oftewel: een spaanse rosé). Wij dronken de Vega del Cega Valdepeñas D.O. Rosado 2008 en die paste er geweldig bij. Geloof het of niet, maar die heb ik bij de Lidl gekocht (voor 2,49... een lachertje die prijs!). Het is geen moeilijk wijntje, maar een lichte en vrolijke rosé die goed bij de smaken van de tapas paste. Als ik morgen boodschappen ga doen, ga ik nog maar een paar flesjes halen denk ik :-)

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten