Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 3 augustus 2009

Verjaardagstaart (versierd met fondant)

Het idee hiervoor is onstaan bij het verjaardagsfeestje van Emily (een vriendinnetje van Gaia en Isis). Zij had namelijk een mooie barbie-taart als taart. Gaia en Isis vonden dat wel wat. Mama had het eens bekeken en dacht 'dat zou ik ook moeten kunnen'. Maar een barbie-taart maken, daar had ik dus geen zin in. Al surfend kwam ik op een hele leuke site: www.deleukstetaarten.nl. Ze hebben daar een webshop en vooral: een heel actief forum waarop tips & trucs worden uitgewisseld! Ook hebben ze heerlijke recepten op de site staan waarmee je zelf dus mooie taarten kunt maken. Een geweldig mooie Mega Mindy taart sprak mij zo aan, dat ik enthousiast bedacht dat te gaan maken!

Dus... dingen besteld (oa fondant - want ik had geen zin om dat zelf te maken - en wat 'tools' om fondant te bewerken), recepten verzameld en bakken maar! Een week eerder, toen ik de fondant en zo net in huis had, had ik al 2 mooie maskers geknutseld. Ze zagen er echt mooi uit! Alleen.... toen ik ze op de taart zette de avond voor het feest, ging het eerst goed, maar toen het er 5 minuten op stond (en ik had het niet gelijk in de koelkast gezet....), toen stortte het masker in. Whhaaahhhhh!!! Gelukkig had ik de echte maskers nog (en nog niet ingepakt), dus heb ik die er op gelegd. Niemand heeft er wat van gemerkt, maar balen was het wel hoor!

















De taart was overigens heerlijk. Woensdag had ik een probeersel gemaakt (toen waren de meiden eigenlijk écht jarig). Op die taart had ik een wat te dikke laag fondant gelegd (vooral de versiering was te dik). En daar zat wat te veel botercreme op. Een goed leermoment ;-). De taarten van zaterdag waren echt perfect! Zowel qua smaak als qua thema, want de meiden waren er supergelukkig mee. Gelukkig maar voor mama na al dat werk, hahahaha.

Ingrediënten
5 eieren (op kamertemperatuur!)

150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
snufje zout
1/2 hoeveelheid botercreme
1/2 hoeveelheid banaanvulling
ca 700 gram rolfondant (evt. op kleur gebracht met kleurpasta)

Deze hoeveelheid is goed voor een ronde vorm van 24cm of een vierkante van 20x20

Verwarm de oven voor op 140 graden.

Beboter de bakvorm en bestuif deze met bloem of bekleed de bodem met bakpapier en vet deze ook in (de 1e heb ik met bakpapier gebakken, maar de andere 2 heb ik zonder gebakken: dat beviel mij beter!).

Doe de eieren met de suiker en vanillesuiker in een kom.
Zet de kom in een bak met heet water (of doe de eieren even in een bakje heet water voor je ze in de kom doet, dat vond ik zelf makkelijker) en klop de suiker door de eieren; klop tot de suiker volledig is opgelost en er een dikke, lichte en schuimige massa is ontstaan; klop zeker 10 minuten!

Schep de gezeefde bloem, de maizena en het zout er voorzichtig door; niet mixen maar spatelen!

Schep het beslag in de bakvorm. Bak de taart in ca. 40 minuten in het midden van de oven; voor optimaal resultaat: laat de temperatuur vanaf 140° geleidelijk oplopen naar de 185° (13 minuten op 150, 13 op 165, 13 op 185). De biscuit is gaar als een breinaald die je in de taart steekt er droog weer uit komt (controleer dit regelmatig na ca. 35 min. bakken).

















Laat de biscuit afkoelen op een rooster.

















Als de taart helemaal is afgekoeld, snij hem dan voorzichtig horizontaal door midden. Met een cocktailprikkertje (onder en boven) kun je aangeven hoe de helften op elkaar lagen. Maak een dijkje met de botercreme (spuit deze er op, evt in 2 lagen) en doe dan de banaanvulling op de taart. Leg de bovenkant er weer op (let op het prikkertje om te kijken hoe hij lag). Smeer lichtjes af met de botercreme. Onderstaande foto is van woensdag: die is te dik afgesmeerd! En ook niet glad genoeg. Maar het geeft een beetje een idee.

















Zet de taart in de koelkast, terwijl je de fondant goed doorkneed (smeer je werkblad en handen in met Crisco of een andere plantaardige boter o.i.d.). Als je gaat uitrollen: strooi ruim poedersuiker op je werkblad. Draai het fondant regelmatig een kwartslag zodat het niet gaat plakken. Draai het niet om, want dan krijg je poedersuikervlekken op je fondant!

Als het te warm is, dan loop je sneller het risico je fondant te scheuren. Dus probeer je werkruimte goed te koelen en je handen ook koel te houden. Rol je fondant heel ruim uit, zodat je hem over je taart kun 'draperen'. De bovenkant zal (als je het goed hebt neergelegd) al redelijk vlak zijn, zodat je het makkelijk helemaal glad kunt strijken. Een zgn. 'smoother' is daarbij heel handig. Hou de zijkanten voorzichtig bij de taart weg en strijk ze daarna voorzichtig naar beneden. Ga zo de hele taart rond.

Het teveel aan fondant kun je makkelijk, voorzichtig, wegsnijden met een pizzasnijder. Zorg er dan wel voor dat je de gladde kant aan de taartkant houdt ;-).

Rol nog wat fondant uit voor de versiering en steek hier leuke vormpjes uit (bijv. met koekjesvormen; smeer de randen wel even in met Crisco of zo, zodat het niet plakt). De versiering kun je met een héél klein drupje water op de taart plakken (ook de zijkanten).

Zet tot gebruik in de koelkast. Nog 2 foto's van het uiteindelijke resultaat (de eerste foto is de enige foto met de maskers er op, die waren er héél snel door Gaia en Isis afgehaald, hihi). Op de tweede foto kun je mij met de beide taarten (zonder masker) zien staan.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten