Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 24 augustus 2009

Tapas (deel 2)

Omdat laatst de tapas zo in de smaak vielen, heb ik zaterdag nog weer tapas gemaakt. Of eigenlijk een combi van verschillende tapas en een mezze, want de kaasdriehoekjes zijn eigenlijk Grieks. De Spaanse variant is overigens bijna hetzelfde, dus dat moet kunnen. De meiden hebben om de beurt geholpen in de keuken. Ze kunnen mama heel goed helpen met roeren en zo. Ook kunnen ze goed komkommer en olijven snijden. Nog een paar jaar en mama hoeft niets meer te doen ;-).

Het resultaat was in ieder geval weer een groot succes!






















Ingrediënten nieuwe krieltjes met citroen en olijven:
750 gram krieltjes
2 teentjes knoflook
1 citroen; 1/2 geperst en 1/2 in stukjes gehakt (dat laatst was ik vergeten... ik heb per ongeluk de hele citroen geperst, oeps)
(versgemalen) zout en peper
2 el olijfolie
ca. 15 gram boter (gewone in kleine blokjes of vloeibare boter)
50 gram olijven, in vieren gesneden

Ingrediënten honing-soja-kipspiesjes:
1 sjalot, fijngesneden
500 gram kipfilet
2 gedroogde mini chilipepers, fijngesneden
90 gram honing
2 teentjes knoflook, fijngesneden of geraspt
60 ml ketjep manis
90 ml witte wijnazijn
1/2 tl gemberpoeder
extra nodig: cocktailprikkers of tapas-prikkers

Ingrediënten kaasdriehoekjes (tirópites):
200 gram Griekse feta, verkruimeld
110 gram hüttenkäse
3 el fijngesneden peterselie
2 eieren, losgeklopt
peper
8 vellen (Grieks) filodeeg (ik had nog 1/2 pak gewoon filodeeg, dat kan ook, maar dan wordt het driehoekje wel minder stevig)
1 dl olijfolie

Werkwijze krieltjes:
Verwarm de oven voor op 220 graden.

Schep de krieltjes, het citroensap, de stukjes citroen, de knoflook en de olie door elkaar. Voeg zout en peper toe en schep het geheel in een ondiep bakblik. Verdeel de boter er over. Bak het geheel 25-30 minuten. Schud het bakblik regelmatig om (de aardappeltjes hadden er voor de kleur nog even langer in gemoeten, maar ja).

Schep vlak voor het serveren de olijven er door.

Bron: Creatief koken - Tapas
















Werkwijze spiesjes:
Snij de kipfilet in niet al te grote blokjes (ca 2,5 bij 2,5 cm). Meng alle ingrediënten voor de mariade door elkaar. Roer de kipblokjes er door heen en laat 1-2 uur staan (afgedekt en in de koelkast) zodat de smaken goed in het vlees kunnen dringen.

Spies 3 stukjes vlees per prikker. Gril ze in een grilpan (of onder de gril) in een paar minuten gaar en mooi gekleurd. Af en toe omdraaien.

Bron: mijn eigen fantasie!

















Werkwijze kaasdriehoekjes:
Doe de feta, hüttenkäse, peterselie en ei in een kom en roer alles goed door elkaar. Voeg wat peper toe.

Snij de vellen filodeeg overlangs in repen van 7 cm breed. Omdat ik alleen nog een 1/2 pak gewoon filodeeg had (en die niet mee wou werken), heb ik die op de naden doorgesneden. Hierdoor kon ik wat minder driehoekjes maken en werden ze ook iets minder goed ingepakt (een paar zijn ook open gegaan). Het kan dus wel zo, maar meer filodeeg (en dan bij voorkeur Grieks of anders Turks filodeeg) zou beter zijn!

Bestrijk de reep filodeeg met olijfolie. Schep een hoopje kaasmengsel op de linkerhoek van het filodeeg. Nu moet je dat hoekje (samen met de vulling naturlijk) als het ware 'omklappen'. Doe dit telkens tot het deeg op is. Je hebt dan, als het goed is, een mooi driehoekje. Bestrijk de bovenkant ook met olie. Leg op een ingevette bakplaat (of zo'n siliconen vel).

Zet de plaat (als je alle driehoekjes gemaakt hebt) in de voorverwarmde oven (190 graden). Bak ze in ca 15 minuten goudbruin en knapperig. Serveer ze warm

Bron: "De keuken van Griekenland"
















Vul de tapastafel aan met wat plakken chorizo, blokjes manchegokaas, gewone olijven en wat komkommer en tomaat en je hebt een heerlijke maaltijd.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten