Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zondag 9 augustus 2009

Update San Francisco zuurdesembrood

De kogel is door de kerk: dit brood wordt het lekkerst met...... (tromgeroffel...) starter 1! Ondertussen heb ik dit brood al meerdere keren gebakken, met beide starters en starter 1 is toch echt onze favoriet. Zoals je kunt zien heb ik ondertussen aardig door hoe ik het brood het best kan vormen en de ster moet maken:

















Een paar kleine tips: waar staat 'goed doorkneden', dan moet je ook écht een paar minuten goed doorkneden. Je hoeft niet heel voorzichtig te zijn. Juist niet: na het voorzichtig doorslaan, moet je het even flink doorkneden voor het beste resultaat.

Vorm het brood door, na het kneden, meerdere keren de 'randen' naar elkaar toe te brengen en goed dicht te knijpen. Daarna nog even als een bal over je werkblad rollen en dan met de 'naad' naar beneden op het bakpapier of siliconenvel leggen voor de laatste rijs.

De ster snij je er dus na het rijzen in. Je hoeft niet bang te zijn dat je brood daardoor in zal zakken, want dat gebeurt dus echt niet! Maak de inkepingen niet met de punt, maar met de 'lange snijkant' van het mes voor de mooiste ster. Snij tot de randen echt gaan wijken.

Meestal bak ik nu 1 brood tegelijk. Dat is toch wel makkelijker qua rijzen (minder risico dat het over de rand heen gaat) en een vers brood is ook het lekkerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten