Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 20 december 2010

Amuse: prosciutto, komkommer en kruidenkaas

Overkomt jou dat nu ook wel eens? Heb je boodschappen gedaan en ben je thuis aan het opruimen... valt je op dat 1 van de snijwaren die je hebt meegenomen de datum van die dag heeft.... Het gebeurt gelukkig niet vaak, want we letten er eigenlijk altijd goed op. Maar dit weekend is het ons dus een keer overkomen: de prosciutto was van die dag... aarrrgghhh... Nou ja, goed excuus om er een leuke amuse mee te bedenken ;-).

Rondje koelkast gedaan en dit er mee bedacht. Het was lekker! Eigenlijk had ik het in een gewoon amuse glaasje moeten maken (of op zo'n lepel), maar ik heb het in een amuse-soep-glaasje gemaakt. Kon ik lekker een hele plak prosciutto er goed in krijgen. Lekker decadent (als het toch op moet...). Omdat je het dan niet in 1 hap fatsoenlijk kunt opeten, heb ik de prosciutto in reepjes gescheurd. Zo kun je er gewoon hapjes van eten. Gaia en Isis vonden de 'ham' niet zo lekker, maar de rest wel.





















Voor 4 (grote) amuses:
4 amuse glaasjes (of lepels, of bakjes, of...)
4 plakjes prosciutto, in reepjes gescheurd
een stukje komkommer, ca 7-8 cm, geschild, grof geraspt
roomkaas (ca 4 grote theelepels)
kruiden naar smaak (ik heb bieslook, peterselie en tijm gebruikt)
beetje versgemalen zwarte peper

Doe de prosciutto onderin de glaasjes. Verdeel de geraspte komkommer er over.

Meng de kruiden en de versgemalen zwarte peper door de roomkaas. Natuurlijk kun je ook kant-en-klare kruidenkaas gebruiken, maar daarbij kun je moeilijk bepalen hoe de smaak wordt.

Doe in elk glaasje bovenop de komkommer een 'bolletje' kruidenkaas (ten minste, dat was m'n bedoeling, maar door de hulp van m'n keukenhulpjes werden het schepjes, hahaha).

Smullen maar!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten