Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 27 december 2010

Charlotte met frambozenschuimijs

Het dessert voor Kerst 2010 is uitgekozen door onze dochters. Nu weet ik niet zeker of ze het hebben gekozen om de strik of om de lange vingers of om de frambozen, maar dat doet er ook niet toe. Het ziet er erg leuk uit en het smaakt heerlijk!

Wel een kleine kanttekening... ik heb de charlotte de dag voor kerst gemaakt. Het had dus 24 uur in de vriezer gestaan tegen de tijd dat ik 'm er uit haalde. Gevolg: het ijs was keihard! Beetje dom... In het recept stond dat ze de charlotte 4 uur in de vriezer hadden gezet. Ik vermoed dat hij dan makkelijker te snijden en makkelijker te eten is.






















Ingrediënten (voor 8 personen):
250 ml slagroom
300 gram Griekse yoghurt
1 bak frambozen (diepvries, 300 gram)
125 gram schuimkransjes, in grove stukken
1 pak lange vingers
evt. bakpapier
125 gram verse frambozen (of een aantal mooie, hele, losse frambozen uit de diepvries)
50 gram pure chocolade, geschaafd
1 ronde, hoge ovenschaal (inhoud ca 2,5 l) of hoge ronde metalen rand

Klop in een kom de slagroom goed stijf. Voeg de Griekse yoghurt toe en klop alles goed door. Spatel eerst de diepvriesframbozen er door en daarna de schuimstukken.

Bekleed de bodem van de ovenschaal met bakpapier. Zo'n metalen rand kun je gelijk op de serveerschaal zetten. Bekleed de rand van de schaal/rand met de lange vingers, met de suikerkant naar buiten. Zo'n metalen rand is helemaal recht. Daardoor vond ik het nogal lastig de lange vingers zover te krijgen dat ze bleven staan. Uiteindelijk heb ik maar wat 'ijs' onderin gedaan en daar de vingers in gedaan. Zo bleven ze ten minste een beetje staan. Het eindresultaat is dan wat minder netjes... Schep het frambozenschuimmengsel in het midden en strijk glad. Gaia en Isis hebben geholpen, dus dit is hun definitie van 'glad' ;-). Zet het 4 uur in de vriezer, zodat het stevig wordt (als je het er langer in zet, dan bevriest het dus echt... met alle gevolgen van dien).

Leg een schaal/serveerbord omgekeerd op de ovenschaal en keer ze samen om. Laat de charlotte op de schaal glijden. Bij zo'n metalen rand hoef je alleen de rand te verwijderen. Verwijder het bakpapier (als je dat dus gebruik hebt bij de ovenschaal). Doe voor de presentatie er een strik om heen.




















Bestrooi de bovenkant met de chocoladeschaafsel en garneer met de (verse) frambozen. Ik heb zelf dus mooie exemplaren uit de diepvries hiervoor gebruikt. Net wat milieubewuster én vriendelijker voor de portemonnee (in deze tijd van het jaar).

Eet smakelijk!

Bron: Allerhande, nr. 13, 2006











Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Hallo Nathalie,
    Beste wensen voor 2011!
    Je Charlotte ziet er goed uit! Houden we in gedachten voor Pasen.
    Heb je de metalen rand van een springvorm gebruikt? (ivm makkelijk verwijderen?)
    Bedankt, groet!
    Juancho
    www.tapasbonitas.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry voor de late reactie... Ook nog de beste wensen voor 2011!
    Maar ik heb niet de rand van een springvorm gebruikt. Ik heb een hoge, verstelbare metalen rand (zonder bodem). Die heb ik hier voor gebruikt omdat mijn springvorm veel te groot was.
    Als je niet zo'n verstelbare rand hebt (en je springvorm ook te groot is), dan zou ik eerder een ronde ovenschaal of een pan gebruiken. Dat laatste zou namelijk ook kunnen. Je moet bij gebruik van een pan alleen wel de kanten en bodem even bekleden met folie en de charlotte omkeren (uitstorten) na opstijving (dat moet ook als je een ovenschaal gebruikt). Dat is wel lastiger, maar als je een te grote vorm gebruikt, dan steken de lange vingers zo uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen