Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 27 december 2010

Gemarineerde rosbief met rode-portsaus

Dingen als rosbief maken, is eigenlijk altijd een gok. Vooral als je recepten aan moet passen naar het aantal personen. Het recept dat ik had, was voor 8 personen. Dus dan wordt een grotere rosbief gebruikt. Hoewel wij echt wel van vlees houden, is 1,2 kg echt te veel ;-). Dus ik had een kleinere rosbief. Ik weet nu zeker dat ik graag een vleesthermometer wil, zodat ik de kerntemperatuur in de gaten kan houden ipv te gokken. Hij was nu een klein beetje te gaar (aan de 'dunnere' kant), maar de smaak was heel goed verder!

De portsaus was qua smaak heel goed, maar de saus had een beetje moeten binden toen ik de ijskoude boter er door roerde. Blijkbaar heb ik iets fout gedaan, want dat binden gebeurde niet... Gevolg: een dunne saus die ook nog eens te 'bleek' van kleur was. Ik vermoed dat ik de saus iets te ver heb opgewarmd en dat het daardoor niet lukte. Nou ja, volgende keer beter. We hadden alleen kaarsjes aan, dus we hebben vooral op smaak gelet, hahaha. Hieronder schrijf ik het oorspronkelijke recept op (voor 8 personen).

O ja, dit is een gerecht waarbij je het grootste deel al heerlijk van te voren kunt doen. Erg handig, want dan hoef je tijdens het diner zelf niet zo veel meer te doen! Want het is natuurlijk helemaal niet gezellig als je tijdens het diner telkens veel in de keuken moet staan.













Ingrediënten (voor 8 personen):
1 dl zonnebloem olie
1 dl olijfolie
4 el zeer fijn gesneden gemengde kruiden (bijv. basilicum, peterselie, tijm, oregano, bieslook)
1/2 el scherpe mosterd
1 el balsamicoazijn
(versgemalen) zout en peper
rosbief van ca 1,2 kg
25 gram boter
1 sjalotje, fijngesneden
2 el rode port
4 dl vleesfond
1 dl slagroom
50 gram ijskoude boter, in blokjes
extra nodig: grote waterdichte plastic zak (bijv. een 'ziplock' zak)

Marinade (begin zeker 24 uur van te voren!, kan 1,5 dag van te voren):
Meng de olie, kruiden, mosterd, balsamico, zout en peper tot een marinade en doe dit in de zak. Leg de drooggedepte rosbief er in en sluit goed af. Even rollen en leg in de koelkast. Rol 'm regelmatig om.

Smelt de boter. Bak het sjalotje ca 3 minuten zachtjes. Voeg de port toe en laat ca 1 minuut koken. Voeg de fond toe en laat in ca 20 minuten de saus inkoken tot je nog de helft over hebt. Voeg de room toe, kook nog ca 5 minuten zachtjes. Breng op smaak met zout en peper. Zeef en zet tot gebruik in de koelkast.

Haal de rosbief zeker 2 uur van te voren uit de koelkast.

Verwarm de oven voor op 185 graden. Neem de rosbief uit de marinade en bestrooi met versmalen zout en peper.Verhit 3 el van de marinade in een braadpan en bak de rosbief op hoog vuur rondom bruin. Leg de rosbief in een ingevette braadslee en bak hemin de oven in 20-25 min. rosé. Neem uit de oven en laat hem (afgedekt onder aluminiumfolie 10-15 minuten rusten. Verwarm de saus, maar laat niet meer koken. Klop de blokjes boter krachtig door de saus. Snij de rosbief in dunne plakken en serveer met de saus.



Eet smakelijk!

Bron: Tip Culinair, nr. 13, 2003
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten