Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

woensdag 1 december 2010

Speculaasjes (en kruidnoten)

Vorige week woensdag had Isis een keer geen speelafspraakje. Dat was natuurlijk wel jammer, maar.... dan kun je ook een keer samen met mama iets leuks doen! Ze wou graag speculaasjes maken. Nou, dat kan dan toch! Ze zijn erg goed gelukt, alleen was ik vergeten ze even met melk te bestrijken vóór ze de oven in gingen. Dus ze zijn een beetje dof van kleur...
















Ingrediënten (15 speculaasjes en 1 plaat kruidnoten):
500 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
250 gram donkere basterdsuiker
4 el speculaaskruiden
200 gram zachte boter
6 el melk
citroenschil, geraspt (ca 1/2 citroen)
bloem om mee te bestuiven
beetje extra melk om te bestrijken

Roer de boter zacht met de suiker. Voeg de citroenrasp, bakmeel, kruiden en melk toe. Kneed dit ca 15 minuten heel goed door. Sinds een tijdje leen ik de keukenmachine van mijn moeder. Die heeft een kneedhaak. Wat een genot is dat zeg! Vooral als er een kind (of meerdere kinderen) om je heen staan te springen, dan scheelt het enorm. En de kids vinden het geweldig om naar te kijken (terwijl kijken hoe mama staat te kneden niet leuk is).

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Voor ouderwetse (mooie) speculaasjes, is een speculaasplank wel handig:
















Bestuif de plank met wat bloem. Duw wat speculaasdeeg in de figuurtjes en rol er met de deegroller overheen om het goed te verdelen (en om het teveel er af te krijgen; heb je veel te veel er in gedaan, snij dan eerst wat er af en rol dan verder). Draai de plank met een 'klap' om zodat de speculaasjes er uit komen. Leg ze voorzichtig op een bakplaat (met bakpapier of zo'n siliconenvel) en bestrijk de speculaasjes met melk om een mooie glans te krijgen (dat was ik dus vergeten...).















Wat geschaafde amandelen er over (of door het deeg) is trouwens ook erg lekker!

Zet de bakplaat ca 15 minuten in de oven. Laat de speculaasjes op een rooster afkoelen.

Natuurlijk kun je wel meer dan 15 speculaasjes maken met deze hoeveelheid deeg. Maar kinderen vinden het geweldig om kruidnootjes te maken. En na 5x die plank te hebben bestoven, gevuld, enz. hebben kinderen het vaak wel gehad. Met de rest van het deeg mogen de meiden van mij dus kruidnootjes maken. Dat is supersimpel: ze draaien kleine balletjes, ongeveer de grootte van een kleine knikker. Die gaan op een bakblik (met bakpapier of zo'n siliconen vel) en ze moeten ongeveer 12-15 minuutjes in de oven (beetje afhankelijk van hoe groot ze zijn; goed in de gaten houden dus!).  Even laten afkoelen (dan worden ze ook pas hard).

Smullen maar!



Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. mmm zelfgemaakte speculaas! Is niets lekkerders :)
    groetjes, Marjolein
    http://blog.marjoleinpijnappels.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

    BeantwoordenVerwijderen