Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 20 december 2010

Beenham met honing-whisky-marinade

Wat mij betreft is december één van de meest inspirerende maanden op culinair gebied. In ieder culinair blad dat je openslaat, wordt je overstelpt door lekkere recepten of hele leuke ideeën. Zelfs de supermarktbladen met al die kant-en-klaar dingen kunnen mij inspireren. Want die plaatjes zien er vaak wel erg lekker uit. Natuurlijk komt dat voor een groot deel door de presentatie en is het ook daarbij maar de vraag of je het zelf zo op tafel gaat krijgen. Eigenlijk net als bij zelf iets fabriceren.

Hoewel het gemak van die kant-en-klaar dingen wel wat heeft, zou ik het zelf niet kunnen. Maar ja, ik vind het natuurlijk ook leuk om zelf te koken. En niet iedereen geniet van zelf koken. En genoeg mensen zijn al snel tevreden als het er maar bijzonder uit ziet. Dat je niet zelf de smaak kunt bepalen doet er dan niet toe. Hoewel het dus absoluut niet mijn keuze is, kan ik het dus ergens wel begrijpen.

Maar om weer 'on topic' te komen: ik zag meerdere plaatjes van beenhammen voorbij komen. En ik had ook al kant-en-klaar gemarineerde beenhammen gezien. Maar hoewel het idee me aansprak, was ik niet wild van wat er nu precies in die marinade zat. Dus bedacht ik dat ik zelf wel eens zoiets kon proberen te maken. Arjan had namelijk eens een setje van 4 kleine whiskyflesjes gekregen en die stonden in de kast te verstoffen. Dus een goed idee om daar iets nuttigs mee te doen! Het resultaat? Lekker! Vooral de sjalotjes er bij maakten het af. De honing gaf het 't zoetige (wat goed past bij varkensvlees), de chilipoeder gaf het toch een beetje 'spice' en de whisky gaf het wat extra rokerigs. Heerlijk! Als je het mooi op een verwarmde schaal presenteert (en niet in zo'n glazen ovenschaal, zoals ik), dan is het absoluut een kerstwaardig recept :-)
















Ingrediënten:
1 beenham (ca 650 gram)
ruim 1 liter groentenbouillon (zelfgemaakt of van een blokje)
1 borrelglas whisky (ik gebruikte "The Black Grouse")
4 el zonnebloemolie
2 el bloemenhoning
1/2 el chilipoeder
125 gram sjalotjes, gepeld en in 4-en gesneden
versgemalen zout
versgemalen zwarte peper

Breng de bouillon aan de kook en kook de beenham hier ca 30 minuten in. Zorg er voor dat het beenhammetje 'onder' staat. Zo niet, voeg dan wat water of bouillon toe.

Meng voor de marinade de whisky, zonnebloemolie, bloemenhoning en chilipoeder door elkaar.

Als de beenham 30 minuten gekookt heeft, haal 'm dan uit de bouillon. Dep goed droog, bestrooi met de zout en peper en leg het in de marinade. Laat het zeker 1 uur staan (liever 2 uur) en draai regelmatig.
















Verwarm de oven voor op 200 graden.

Leg de beenham in een ovenschaal. Giet de marinade er overheen en verdeel de sjalotten er om heen.
















Zet in de oven en verlaag de temperatuur naar 160 graden. Laat het ca 30 minuten in de oven staan. Draai regelmatig. Op het laatst kun je de grill er even bij aanzetten voor een wat krokanter korstje.
















Snij de beenham in plakken van ca 1-1,5 cm breed (op een snijpank) en leg de plakken weer terug in de ovenschaal (leg ze neer en laat ze een beetje overlappen voor een mooie presentatie (zie de bovenste foto). Als je dit op een mooie, voorverwarmde schaal doet en daar zowel de plakken als de sjalotten en 'saus' bij op doet, dan ziet het er lekker feestelijk uit.

Lekker met bijvoorbeeld een (uiteraard zelfgemaakte) aardappelpuree en geglaceerde worteltjes.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

4 opmerkingen:

  1. Lekker Nathalie...
    En je marinade lijkt me ook erg lekker
    Wij eten ook weer beenham...
    ik heb er 2 sauzen bij.
    Dirk maakt er 1 en ik maak er 1
    Tartiflette erbij met peertjes in port.
    Sla en spruitjes.
    Als dat geen heerlijk maaltje is weet ik het niet.
    Fijne feestdagen meis
    Groetjes....Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nathalie , Sinds kort vo;g ik je blog en ik heb de 1e kerstdag gelijk dit recept gemaakt .
    Het was Heerlijk !!! niet al te moeilijk en te veel werk denk er zels over om het oudejaarsavond weer te maken .
    Geniet nog van je 2e Kerstdag avond

    groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jeanne: klinkt goed!
    @Mariska: welkom :-). Fijn om te horen dat het recept zo in de smaak is gevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1/2 eetlepel chilipoeder was voor ons iets te veel van het goede. 'n afgestreken theelepel is iets minder spectaculair voor de tong ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen