Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

vrijdag 10 juli 2009

Boterkoek

Vrijdag is een geweldige dag om wat te bakken. Want in het weekend iets lekkers bij de koffie is natuurlijk heerlijk. Door de week bakken kan ook, maar omdat Arjan dan naar het werk is, wordt er minder lekkers gegeten overdag. En ook al is iets nòg zo lekker, als je er tegenaan moet eten om het op te krijgen, dan is het niet leuk meer.

Iets waar Gaia en Isis dol op zijn, is boterkoek. Vooral als ze mogen helpen met het maken! Het eerste deel (boter versnijden met de bloem en suiker) doe ik in de keukenmachine. Het kàn natuurlijk met de hand, maar pff.... dat vind ik altijd zo'n gedoe! En Gaia en Isis vinden het altijd geweldig om te zien hoe het door die kom heen vliegt, dus het mes snijdt aan 2 kanten ;-).

















Ingrediënten:
250 gram koude (room)boter
300 gram bloem
250 gram witte basterdsuiker
mespuntje zout
ei, losgeklopt

Verwarm de oven voor op 200-225 graden.

Zeef de bloem, de suiker en het zout in een kom. Voeg de boter toe en versnijd deze in zo klein mogelijke stukjes door het bloemmengsel (dat doe ik dus met de keukenmachine). Doe 2/3 van het ei er bij.

















Kneed er met een koele hand een stevige bal van (er mag geen lucht meer in zitten!). Doe het deeg in een zandtaartvorm of boterkoekvorm. Druk goed aan. Bestrijk met de rest van het ei en maak er met een vork of een mes een ruitpatroon in.

















Bak de boterkoek in 15-25 gaar en bruin. Hoe langer je hem in de oven laat staan, hoe droger hij wordt. Als je 'm voor het eerst maakt is het dus even uitproberen hoe je hem het lekkerst vindt. Ik laat hem er 20 minuten in staan bij een temperatuur van 200 graden. Dan heeft hij een mooi kleurtje, een licht krokante bovenlaag, maar is hij toch nog een beetje zacht van binnen.

















Laat de boterkoek in de vorm helemaal afkoelen en haal hem daarna pas uit de vorm. Als je een echte boterkoekvorm gebruikt, dan is het handig om na een minuut of 10 even de 'schraper' (geen idee hoe dat ding eigenlijk heet...) rond te laten gaan. Dan kun je hem bij het aansnijden ook makkelijker er uit krijgen.

Wat ook erg lekker is: wat geschaafde amandel er overheen strooien vóór je de boterkoek in de oven zet.

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. 250 gram boter, 250 gram suiker,, DAMN, daar ga je dood aan als je daar teveel van eet o_O

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is met wel meer dingen zo ;-).

    Zoals met zoveel dingen, moet je hier inderdaad wel met mate van genieten. Maar zolang je hier af en toe van geniet, afgewisseld door andere dingen, dan kan het best :-)

    BeantwoordenVerwijderen