Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 25 juli 2009

Zuurdesembrood

Dit brood heb ik gemaakt met de 'snelle zuurdesem-starter'. Het brood had een geweldige textuur. De smaak was naar mijn mening iets te zoet, maar dat kan komen omdat mijn starter nog zo jong is. Over een tijdje probeer ik het gewoon nog een keer. Als het dan nog te zoet is, dan zal ik het recept wat aanpassen (en dat natuurlijk ook melden hier!). Arjan en de meiden vonden het overigens heerlijk brood. Het was in ieder geval erg makkelijk te maken. Iets wat ik vooraf niet helemaal had verwacht!

















Ingrediënten (voor 2 broden):
1 cup starter
6 cups bloem (het kan zijn dat je niet helemaal alles nodig hebt)
7 gram droge gist
1,5 cup water
3 el suiker
3 el boter (ongezouten)
1 ts zout
wat maïsmeel

Breng de starter op kamertemperatuur.

Meng 2,5 cups bloem met de gist en laat dit even staan. Verwarm het water met de boter, suiker en zout tot de boter net begint te smelten (niet aan de kook brengen!). Voeg dit toe aan het bloemmengsel. Voeg de starter toe. Mix (bijv. met een garde) tot het goed gemengd is en zo glad mogelijk. Meng nu langzaam maar zeker zoveel mogelijk van de rest van de bloem er doorheen. Kneed tot je een redelijk stijf, maar glad en elastisch deeg hebt (wat je naast het deeg ziet liggen is de hoeveelheid bloem die ik overhad).

















Vorm er een bal van (druk de naden goed dicht!) en leg deze in een ingevette schaal. Leg eerst de bovenkant in de schaal en draai daarna om (zodat alles licht is ingevet). Laat dit staan rijzen tot het in volume verdubbeld is (dat duurde bij mij deze keer ongeveer een uur, maar het is afhankelijk van de temperatuur). Stort het deeg uit.

















Verdeel het in 2 delen, bedek dit en laat 10 minuten rusten (en opnieuw rijzen). Besprenkel de bakmat met wat maïsmeel.

Maak van beide helften een bal. Zorg er voor dat de naden heel goed dicht zijn gemaakt. Wees niet té voorzichtig met het deeg. Je hoeft niet bang te zijn dat je de lucht er uit drukt. Bij de eerste (linksonder) was ik iets te voorzichtig. De tweede was veel beter gelukt). Leg ze op de mat en druk ze een beetje plat tot ze een doorsnee van ca 15 cm hebben. Snij er kruislings een paar keer in. Snij niet te diep (deed ik bij de eerste). Laat ze ongeveer 30 minuten (afgedekt) rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 190 graden.

















Zet een schaaltje met water op de bodem van de oven. Bak de broden in ongeveer 30-35 minuten bruin en gaar (ze moeten hol klinken als je op de bodem tikt). Laat ze afkoelen op een rooster (bij voorkeur minstens een uur voor maximale smaak).

















Een lekker brood voor zo, maar ook heel lekker bij de (warme) maaltijd (bijvoorbeeld pasta of zo). Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten