Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

donderdag 9 juli 2009

Tortilla's

Natuurlijk kun je tortilla's gewoon in de winkel kopen. Maar gisteren had ik zin in iets Mexicaans qua eten. En we hadden geen taco's of tortilla's meer in huis. Hmm.... In mijn TexMex kookboek had ik wel eens een recept voor tortilla's gezien. Het goot buiten, dus een goed excuus om niet naar de winkel te gaan, maar om zelf tortilla's te gaan maken.

Nu moet ik zeggen dat het natuurlijk een stuk meer werk is dan een pak open knippen, maar het resultaat was wel heel erg lekker! Er zit veel meer smaak aan dan bij kant-en-klare tortilla's. Het is ook helemaal niet moeilijk of zo, alleen wat bewerkelijk (en dan met name het uitrollen). Maar zeker voor herhaling vatbaar. Gaia en Isis vonden het erg leuk, dus het gaat niet lang meer duren, of zij gaan alles uitrollen en hoeft mama alleen nog maar te kneden en later de tortilla's even te bakken.

















Ingrediënten:
250 gram bloem
2 tl bakpoeder
snufje zout
4 eetlepels plantaardig bakvet (bijv. crisco)
1,2-1,8 dl heet water
olie om in te bakken

Zeef de bloem, bakpoeder en het zout in een kom. Smelt het bakvet even en meng het daarna door het bloemmengsel zodat het op broodkruim lijkt.

















Voeg het hete water toe (eerst 1,2 dl) en meng alles tot het helemaal is opgenomen. Als het te droog is, voeg dan nog wat extra water toe. Als het te plakkerig is geworden, voeg dan wat extra bloem toe.

















Dek het af en laat ongeveer 15 minuten staan. Verdeel het deeg in 12 gelijke porties. Rol het deeg tot balletjes (bestuif je werkblad met een dun laagje bloem). Dek af en laat ongeveer 20 minuten staan.

















Rol elk balletje, op een met bloem bestoven werkblad, uit tot een ronde lap van ongeveer 18 cm doorsnede. Dek deze af terwijl je de rest uitrolt. Zet een licht met olie ingevette koekepan op hoog vuur. Bak de tortilla's één voor één aan beide kanten tot zich luchtbelletjes op het oppervlak vormen.

















Zet ze tot gebruik apart. Je kunt ze bijvoorbeeld makkelijk warm houden in een op 50 graden voorverwarmde oven.

Heerlijk bij een heleboel Mexicaanse gerechten. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten