Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 27 juli 2009

Cannelloni au gratin, gevuld met spinazie en gehakt

Gisteren hadden we zin in een lasagne 'of zo', maar dan iets zonder een bechamelsaus. Dat laatste is Arjan namelijk niet zo wild van. Al bladerend door wat recepten, kwam ik dit recept tegen. Iets wat ik nog nooit gemaakt had, maar al wel een hele tijd op m'n lijstje had staan. Canelloni had ik natuurlijk niet in huis (*zucht*), maar ik heb het 'gewoon' zelf gemaakt.

Oftewel: ik heb pastadeeg gemaakt, dat uitgerold (t/m stand 2 van de pastamachine) en in plakjes gesneden, de vullling er op gelegd en losjes opgerold. Het viel me eigenlijk mee hoe makkelijk dat ging! Het resultaat was heerlijk. De laatste tijd eten de meiden, vooral Gaia, niet altijd even goed, maar gisteravond heeft Gaia zelfs nog een 2e keer opgeschept! Iets om nog eens te maken dus (en dan maar hopen dat ze het dan weer zo goed eet...).



Ingrediënten vulling:
1 ui, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngesneden
1 el plantaardige olie
150 gram diepvriesspinazie, ontdooid
1 el boter
250 gram gehakt
2 el parmezaanse kaas
1 el room
1 ei
gedroogde oregano
zout en versgemalen zwarte peper
250 gram cannelloni (of pastadeeg gemaakt van 200 gram 00-bloem, 2 eieren en snufje zout)

Ingrediënten tomatensaus:
1 ui, heel fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngesneden
50 gram bacon, fijngesneden
1 el olijfolie
1 el bloem
70 gram tomatenpuree (1 klein blikje)
verse basilicum, gehakt
verse marjolein, gehakt (ik heb gedroogde gebruikt omdat ik geen verse had)
375 ml runderbouillon
geraspte cheddar (ik heb grana padano gebruikt)
boter

(Maak het pastadeeg en laat rusten). Verwarm de plantaardige olie en bak de uien en knoflook rustig tot ze zacht zijn (regelmatig roeren). Voeg de spinazie toe en bak het mengsel al roerend 1-2 minuten. Schep in een schaal en zet apart.

Verwarm de boter in een pan en bak het gehakt rul en bruin. Voeg het gehakt, de parmezaanse kaas, de room en het ei toe aan het spinaziemengsel. Breng op smaak met de oregano, peper en zout. Roer alles door elkaar.

















Vul de cannelloni en zet de gevulde cannelloni apart (of: rol het pastadeeg uit. Snij er vierkanten van, leg in een streep in het midden de vulling en rol voorzichtig op. Leg neer met de naad naar onderen).

















Verwarm de oven voor op 180 graden.

Verwarm de olijfolie in een pan en bak de bacon 5 minuten zachtjes. Voeg de ui en knoflook toe en bak ze zacht. Regelmatig doorroeren. Strooi de bloem over de bacon en bak nog 1 minuut zachtjes door. Roer de tomatenpuree er door heen en voeg basilicum, marjolein, zout en peper naar smaak toe. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Laat 10 minuutjes sudderen (af en toe doorroeren).

Giet wat saus in een ingevette ovenschaal. Leg de cannelloni in de schaal. Giet de overgebleven saus over de cannelloni. Strooi de kaas over de cannelloni en een beetje vloeibare boter (of kleine klontjes gewone boter).

















Zet de ovenschotel ongeveer 30 minuten in de oven. Serveer direct vanuit de oven.

















Heerlijk met een gemengde salade en vers brood. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten