Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 6 juli 2009

Pollo con I carciofi (kip met artisjokken)

Voor vaderdag wou ik iets speciaals maken. Arjan is gek op Italiaans eten, dus de keuze om het hoofdgerecht van de kookworkshop te maken was snel gemaakt. Het gerecht vond ik echt heerlijk, maar Arjan had het nog niet geproefd. Alles had ik gehaald, alleen de artisjokken nog niet. Niet denken dat ik eind van de middag nog ergens verse artisjokken kon krijgen! Aaarrggghhh....

Francesco had gezegd dat je, in geval van nood, de artisjokken eventueel door stevige aardappelen kon vervangen. Dus van ellende heb ik dat maar gedaan. Het resultaat was erg goed, maar niet zoals het is met artisjokken. Dat vond ik nòg lekkerder, hoewel ik vermoed dat Gaia en Isis dit lekkerder vinden. Arjan heeft er van genoten (hoewel hij eigenlijk niet van het 'geknoei' van kip met bot houdt...), dus uiteindelijk was m'n missie geslaagd!

















Ingrediënten:
0,2-0,4 l
zelfgemaakte groentenbouillon
1 rode ui, fijn gesneden

400 gram gepelde tomaten (uit blik)
1200 gram kip (eigenlijk is het de bedoeling dat je verschillende delen gebruikt, maar ik heb alleen kipkarbonade gebruikt)

4 grote, verse artisjokken (of in geval van nood 2 grote, vastkokende aardappelen, in plakjes)

ca 6 el olijfolie

0,5 glas witte wijn

basilicum, rozemarijn, salie, zeezout en versgemalen zwarte peper

Maak de artisjokken schoon (lees hier hoe dat moet).

Doe de olijfolie in een grote, lage pan. Voeg de ui toe, zet het vuur hoog, en bak de ui goudbruin. Voeg dan de rozemarijn en salie toe (ongeveer 2 grote takken rozemarijn en 2 grote takken salie; gewoon de hele takken gebruiken).

















Na ongeveer 1 minuut voeg je de kip toe (op de velkant!). Laat het een paar minuten bruinen en keer het dan om (ik heb eigenlijk net iets te vroeg omgedraaid). Voeg zout toe en besprenkel met de wijn. Als de alcohol is verdampt, temper dan het vuur en voeg de artisjokken dan toe. Voeg 1 soeplepel bouillon toe.

















Na ongeveer 10 minuten kun je de tomaten toevoegen, samen met de basilicum (in reepjes; ongeveer 2 takken ontdaan van blad). Kruid met meer zout en strooi er versgemalen zwarte peper overheen.

















Laat het ongeveer 40 minuten koken (of laag vuur). Draai de kip regelmatig. Voeg zonodig nog een beetje bouillon toe.

Wijntip van Francesco: een bijzondere Toscaanse D.O.C.G. wijn, bijvoorbeeld de legendarische 'Santedame Ruffino', een enkele-wijngaard Chianti Classico D.O.C.G. wijn. En eerlijk is eerlijk: de wijn was heerlijk bij dit gerecht!

Een sneetje brood is bij dit gerecht een 'must'. Heel simpel heb ik deze keer stokbrood er bij gedaan. Eet smakelijk!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten