Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

zaterdag 25 juli 2009

Snelle zuurdesem-starter

Dit is de 'snelle' starter uit mijn 'grote starter-experiment' (starter 2). Het recept heb ik van recipizaar.com gehaald (het heet 'alaska sourest dough starter'). Gisteren heb ik er mijn eerste brood mee gebakken. De starter is nog niet echt zuur, maar dat was na 3 dagen natuurlijk ook nog niet echt te verwachten. Het schijnt dat het tot 1,5 maand nodig heeft om echt zuur te worden. We gaan het zien.

Het is in ieder geval een hele makkelijke starter om te maken, omdat je niet dagelijks iets er mee hoeft te doen. Het resultaat is een starter, die ongeveer zo dik (of moet ik zeggen dun?) is als ongeslagen slagroom. Zorg er wel voor dat je in het begin een héél ruime kom/bak hebt waar je het in laat staan, want anders 'bubbelt' het over de rand heen. Je bent gewaarschuwd ;-)

Ingrediënten:
7 gram droge gist
1 tl azijn
2 cups warm water
1 tl zout
2 tl suiker
2 cups bloem

Los de gist op in 1/4 cup warm water.
















Voeg suiker, zout, azijn en de bloem toe. Meng het heel goed door. Voeg de rest van het water toe, tot je een romig beslag hebt.
















Doe het in een ruime kom of schaal (NIET van ijzer!!) en dek het af met plastic folie. Met een stift schrijf ik zelf de datum van dag 1 er op, zodat ik precies weet hoe oud de starter is. Laat ca. 3 dagen op kamertemperatuur staan. Het moet beginnen met fermenteren (dat zie je aan de bubbeltjes).

















Roer het heel goed door, zodat je starter er zo uit komt te zien (sorry voor de wat vage foto):
















Vul de starter aan met gelijke hoeveelheden water en bloem (als je 1 cup eruit hebt gehaald, doe dan minstens 1/2 cup water en 1/2 cup bloem er bij). Laat de starter nog even staan (een nachtje) en zet hem dan in de koelkast.

Voor je de starter weer gebruikt, moet je de starter op kamertemperatuur laten komen. Je mag de starter maximaal 1 week laten staan voor je hem moét aanvullen/verversen. Volgens de dame die het recept had geplaatst op recipizaar duurt het 1,5 maand tot de starter echt zuur is.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten