Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 6 juli 2009

Zelfgemaakte groentebouillon

Eigenlijk was ik altijd lui als het op bouillon aankwam: ik gebruikte altijd een blokje. Tijdens de kookworkshop op vakantie zag ik hoe makkelijk zelf bouillon maken eigenlijk is. En toen ik er even bij nadacht, realiseerde ik me dat ik eigenlijk ook wel wist hoe makkelijk zelf bouillon maken is. Je kunt in 1x een grote hoeveelheid maken, een deel gebruiken en de rest invriezen. In bakjes, maar ook in ijsblokjes-zakjes (zodat je makkelijk een beetje kunt pakken om bijv. een gerecht iets op te peppen of voor een beetje extra in soep of zo). Dus eigenlijk is het helemaal niet zoveel werk, het is alleen even anders denken! En het is heel lekker (en een stuk minder zout).

















Ingrediënten (voor 1 liter bouillon):
1 liter water
1 (witte) ui, in grove stukken
1 grote wortel, geschrapt en in grove stukken
1 stuk sellerij, in grove stukken
peterselie (takken; helaas had ik niet helemaal genoeg, dus ik heb gehakte peterselie uit de diepvries er bij gedaan)
evt. een paar blaadjes van de maggiplant (persoonlijke smaak)

Laat de bouillon een uurtje of 3-4 zachtjes koken. Zeef de groenten er uit en bewaar de bouillon. Het deel dat je niet gebruikt, kun je dus makkelijk invriezen voor later gebruik.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten