Welkom op mijn foodblog!

Hier hou ik (Nathalie) vanaf eind december 2008 mijn succesrecepten (en m'n mindere pogingen) bij ter lering ende vermaak! Ik ben mama van Gaia en Isis (geboren in 2005). Kokkerellen (en bakken, enz.) is een hobby van mij. Nieuwe recepten uitproberen, maar ook het genieten van oude succesnummers. Het maken vind ik leuk, zeker als m'n dochters mee helpen, maar het opeten is natuurlijk het leukste!
Van 2011 tot 2018 had ik mijn eigen bedrijf. En ging dat voor. Je kunt niet alles ;-). Tegenwoordig heb ik gezellig weer collega's. Ik werk met veel plezier bij Centraal Beheer.
Veel leesplezier hier!

maandag 6 juli 2009

Penne strascicate al sugo (penne gesauteerd in sugo/gehaktsaus)

Dit is het laatste recept dat ik bij de kookworkshop gemaakt heb. Een echte 'sugo', die je op het laatst sauteert met de penne en parmezaanse kaas. Heerlijk! Voor een echte, goede sugo moet je de tijd nemen. Het moet namelijk minstens 2 uur sudderen! Deze keer heb ik het 1,5 uur laten sudderen en geloof mij: je merkt het verschil gelijk! Arjan, Gaia en Isis wisten niet wat het resultaat had moeten zijn, dus zij vonden dit ook heerlijk. Maar een volgende keer moet ik dus iets beter plannen en gewoon wat eerder beginnen. Dan is het nòg lekkerder.

















Ingrediënten:
320 gram penne (of andere 'geribbelde' pasta)
500 gram mager rundergehakt
1 grote rode ui, in stukjes gehakt
1 stuk bleeksellerij, héél fijn gehakt
1 wortel, héél fijn gehakt
4 el versgeraspte parmezaanse kaas
500 gram gepelde tomaten (uit blik)
1 glas rode wijn (bij voorkeur degene die je er ook bij gaat drinken)
0,2-0,3 liter zelfgemaakte groentebouillon
olijfolie
zeezout en versgemalen zwarte peper

variatietips: voeg voor extra 'bite' een in stukjes gesneden gedroogd pepertje toe en/of 1 (gekneusd) teentje knoflook en/of wat fijngehakte kippenlever voor een beetje wildsmaak (erg lekker!).

Doe olijfolie in een koude pan, voeg de ui toe en verhit dit langzaam (op medium-hoog vuur). Roer regelmatig door tot de ui wat gebruind is. Voeg de sellerij en wortel toe en bak dit langzaam mee.

















Voeg na ca 10 minuten het gehakt toe en bak dit langzaam gaar. Besprenkel het met de rode wijn. Als de alcohol verdampt is, voeg je de tomaten toe. Kruid met een beetje zout en peper en voeg een schep hete bouillon toe.

















Doe het deksel op de pan en laat het zachtjes 2 uur sudderen (regelmatig met een houten lepel roeren). Dit is het resultaat na 1,5 uur:
















Kook de penne in ruim, gezouten, water al dente gaar (niet helemaal gaar koken, want het gaart nog verder in de saus!). Giet het af en laat goed uitlekken.

In een grote pan, doe je zoveel olijfolie dat de hele bodem bedekt is. Doe de saus er in en breng aan de kook. Voeg de penne toe en roer dit om tot de penne gaar is. Voeg op het laatst de parmezaanse kaas toe en roer het er goed doorheen.

Wijntip van Francesco: een goed gebalanceerde rode wijn, bijvoorbeeld de "morellino di scansano D.O.C. 'Doga delle clavule' ".

Eet smakelijk!
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. Sinds kort stort ik mij op de Itatiaanse keuken en de passie wordt steeds groter. Dit recept ziet er geweldig uit en ik ga het zeker uitproberen.

    Groet Astrid

    BeantwoordenVerwijderen